Individuální plánování jednoduše a srozumitelně

Jak vytvořit

dobrý osobní profil

Prvním krokem při sestavování individuálního plánu je vytvoření osobního profilu. Aby byl plán skutečně kvalitní, musíte dobře znát osobnost klienta. Mít jasno v tom, co je pro tohoto člověka důležité. Pochopit, jaké jsou jeho potřeby, přání a očekávání. Mít představu o jeho životní cestě. Osobní profil je výborný odrazový můstek pro další plánování. Skládá se z pěti částí.

1. Co mám rád, co je pro mě důležité

Snažte se zmapovat co nejvíc věcí, které má váš klient rád:

  • Jak nejraději tráví čas? Jakým aktivitám se rád věnuje? Nebo má raději klid?
  • Co je pro něj v každodenním životě důležité? Co mu dělá radost?
  • Které lidi má rád?
  • Co má rád k jídlu a k pití?
  • Má nějaké oblíbené každodenní rituály či zvyky?
  • Poslouchá rád hudbu? Má nějaké oblíbené pořady v televizi?
  • Má rád přírodu, zvířata, květiny? Podobných otázek vás může napadnout spousta.

Při vytváření osobního profilu buďte konkrétní. Dobrým začátkem je například věta: Rád se dívám na televizi. Ale ještě lepší bude, když napíšete: Rád se dívám na televizi, nejraději mám sportovní přenosy a detektivky. Další příklad: Mám rád jídlo. Lepší varianta: Mám rád jídlo, nejvíc mi chutná svíčková, řízky a bramborový salát. Čím je osobní profil konkrétnější, tím víc se toho o klientovi dozvíme. Zkuste najít alespoň pět věcí, které má váš klient rád. A když jich najdete víc, bude to samozřejmě jen dobře.

2. Co nemám rád, co mi vadí

  • Co váš klient nemá rád? Co mu vadí?
  • Čeho se obává?
  • V jakých situacích se necítí dobře?
  • Co mu kazí radost ze života?
  • Jaké aktivity a činnosti mu nevyhovují?
  • Jaké jídlo či pití mu nechutná?
  • Jaké lidi zrovna nemusí mít kolem sebe?
  • Co ho může rozzlobit nebo rozčílit?

Opět buďte co nejkonkrétnější a snažte se objevit alespoň pět věcí, které váš klient nemá rád.

3. Co na mně mají lidé rádi, mé silné stránky

V sociálních službách se někdy až příliš necháme pohltit klientovými problémy, omezeními, hendikepy. Při individuálním plánování je dobré začít z opačné strany. Pojmenujte si, jaké má váš klient silné stránky a schopnosti.

  • Čím je vám tento člověk sympatický?
  • Co na něm máte rádi?
  • Jaké jeho schopnosti či nadání oceňujete?
  • Co v jeho životě funguje?
  • Co tento člověk zvládnul a dokázal v minulosti?

Pojmenování silných stránek je úkol pro celý tým. Klient vám pravděpodobně své silné stránky nevyjmenuje. To dokáže jen málokdo. Někteří klienti možná nemají silných stránek mnoho. Ale pokud se vám i u nich podaří jich pár objevit, může to mít pozitivní vliv na to, jak se klient cítí, jak se chová, a na váš vzájemný vztah.

4. Moje přání, touhy a sny

Každý člověk má své touhy a přání. Pokud je klient ochotný se vám svěřit, zapište je do osobního profilu. Nevadí, když jsou to věci třeba i nereálné. Pokud jsou pro klienta důležité, tak do osobního profilu patří.

5. Životní cesta

Člověka dokážeme lépe pochopit, když víme, co v životě prožil. Proto je součástí osobního profilu i životní cesta.

  • Jak váš klient prožil svůj předchozí život? Co bylo v jeho životě podstatné?
  • Jakou měl práci?
  • Měl rodinu a děti?
  • Jací lidé, místa či události hrály důležitou roli?
  • Na co váš klient rád vzpomíná? Na co vzpomíná nerad?

Při mapování životní cesty musíme respektovat soukromí klienta. Většina lidí je ráda, když se o ně někdo zajímá. Ale ne každý se vám bude chtít svěřovat se svým životním příběhem. Musíme to respektovat a rozhodně nebudeme na klienta žádným způsobem tlačit.

Pusťte si videonávod

1. Co je to osobní profil

2. Co je důležité

3. Co je důležité - pokračování

4. Silné stránky

5. Silné stránky - pokračování

6. Životní cesta

Stáhněte si užitečné materiály

  • E-book

    Individuální plánování jednoduše a srozumitelně

Chcete ípéčko?

Program ípéčko teprve vzniká. Toto je první pilotní verze. Slouží pouze k tomu, abyste si udělali představu, jak bude program vypadat. Dokončení programu bude finančně nákladné. Proto musím nejprve vědět, jestli byste takový program chtěli. Za váš názor předem děkuji.

 

Jiří Sobek, autor programu ípéčko

Chcete ípéčko? Vyberte jednu možnost:

© Jiří Sobek | Adpontes 2020 | Kontakt