Co nejvíce ovlivňuje kvalitu sociálních služeb a spokojenost klientů i zaměstnanců? Odpověď je jasná – kvalita a styl vedení. Dobré vedení může proměnit tým v soudržný a motivovaný celek, zatímco špatné vedení může motivaci týmu zcela podkopat.
Výzkum Gallupova institutu dokazuje, že způsob řízení může ovlivnit výkon pracovníků až o 75 %. To je obrovský rozdíl! Chcete vědět, co odlišuje skvělé vedoucí od těch průměrných? Přečtěte si těchto dvanáct klíčových vlastností.
1. Má jasnou vizi a cíle – Dobrá vedoucí má zřetelnou představu o směru, kam chce tým a organizaci vést a dovede lidi nadchnout pro společný cíl. Špatná vedoucí se řídí jen okamžitými potřebami a postrádá dlouhodobou vizi.
2. Jedná s lidmi na základě důvěry – Dobrá vedoucí projevuje svým zaměstnancům důvěru a dává jim prostor pro samostatnost a odpovědnost. Věří, že její tým zvládne úkoly bez neustálého dohledu. Špatná vedoucí naopak nevěří schopnostem svého týmu, kontroluje všechny detaily a zbytečně dohlíží na každém kroku, což vede k frustraci a nízké motivaci.
3. Naslouchá ostatním členům týmu – Dobrá vedoucí respektuje názory ostatních, aktivně jim naslouchá a bere je v úvahu při rozhodování. Špatná vedoucí ignoruje názory druhých a vše rozhoduje podle svého, což v lidech vytváří pocit bezmoci.
4. Umí nastavit jasné hranice a pravidla – Dobrá vedoucí dokáže stanovit jasné mantinely a pravidla, která vytvářejí v týmu strukturu a řád. Špatná vedoucí nedokáže tyto hranice efektivně nastavit a prosadit, což vede k chaosu a zmatkům.
5. Řeší problémy hned – Dobrá vedoucí se zabývá problémy včas a efektivně. Poskytuje týmu podporu při řešení různých potíží a sporů. Špatná vedoucí problémy ignoruje nebo neustále odkládá jejich řešení.
6. Je se svým týmem na jedné lodi – Dobrá vedoucí pracuje společně se svým týmem a vytváří pocit, že všichni táhnou za jeden provaz. Špatná vedoucí se distancuje a často se staví do nadřazené pozice.
7. Pečuje o potřeby lidí – Dobrá vedoucí věnuje pozornost potřebám lidí ve svém týmu. Dokáže nabídnout podporu v těžkých chvílích. Špatná vedoucí se zaměřuje pouze na pracovní výkon, nejeví o pracovníky hlubší zájem a ignoruje jejich potřeby a problémy.
8. Vytváří v týmu pocit bezpečí – Dobrá vedoucí podporuje atmosféru, ve které se zaměstnanci cítí bezpečně, nebojí se vyjadřovat své názory a komunikovat i o náročných tématech. Špatná vedoucí vytváří prostředí strachu, kde se lidé bojí otevřeně projevit a vyjádřit svůj názor.
9. Oceňuje úsilí pracovníků – Dobrá vedoucí pravidelně chválí a uznává dobře odvedenou práci, zatímco špatná vedoucí poskytuje převážně kritickou zpětnou vazbu a úspěchy bere jako samozřejmost.
10. Vidí chybu jako příležitost k učení – Když někdo udělá chybu, dobrá vedoucí to bere jako příležitost k učení se a růstu. Pomáhá týmu analyzovat, co se stalo, aby se podobné věci v budoucnu neopakovaly. Špatná vedoucí chyby pouze trestá a vnímá je jako selhání a provinění.
11. Dává prostor novým nápadům – Dobrá vedoucí je otevřená novým metodám práce s klienty, prosazuje moderní přístupy, snaží se rozvíjet poskytované služby a vítá nápady zaměstnanců. Špatná vedoucí odmítá změny a drží se zavedených a často i zastaralých postupů.
12. Podporuje rozvoj a růst jednotlivých členů týmu – Dobrá vedoucí se aktivně zajímá o profesní i osobní růst svých zaměstnanců. Pomáhá jim rozvíjet jejich dovednosti, poskytuje příležitosti k učení se a profesnímu růstu. Špatná vedoucí nevěnuje pozornost rozvoji lidí a nechává pracovníky stagnovat.
Rozdíl mezi dobrým a špatným vedením má obrovský vliv nejen na výkon týmu, ale i na celkovou atmosféru a spokojenost zaměstnanců i klientů. Dobré vedení je základem kvalitních sociálních služeb. A zde se ukazuje poslední, ale zásadní rozdíl mezi různými vedoucími. Špatná vedoucí se často domnívá, že všechno dělá dobře a nic dalšího se učit nepotřebuje. Naopak dobrá vedoucí na sobě dlouhodobě pracuje. Hledá cesty, jak se zlepšovat a roste společně se svým týmem. Tento přístup motivuje také ostatní členy týmu, aby ze sebe v práci chtěli vydat to nejlepší.
Zvu vás na kurz Základy leadershipu v sociálních službách, který proběhne 14. – 15. 10. 2024. Přihlášky a informace najdete >>> ZDE.
Přihlaste se
na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů
Informace o všech kurzech naleznete ZDE.
Zjednodušujeme
individuální plánování
Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!