Články

Jak poznáte, že jste vyhořeli

„Už dva týdny jsem byla na neschopence a teprve tehdy jsem si uvědomila, že jsem vyhořela.“ Takto líčí svůj zážitek s vyhořením jedna pečovatelka z domova pro seniory. „Že bych mohl vyhořet? Zrovna já? Tak o tom jsem nikdy neuvažoval. Dokud mě to nepotkalo,“ popisuje mladý podnikatel z Brna. Zní to zvláštně, ale člověk si vůbec nemusí všimnout, že se...

Jaké riziko je v sociálních službách přijatelné

V minulosti bylo riziko v sociálních službách vnímáno jako cosi nepřijatelného. V dobách ústavů a velkých institucí panovala snaha klienty chránit před všemi nástrahami života. Téměř za každou cenu. I za cenu velkého zasahování do svobody a soukromí klienta. I za cenu nerespektování jeho vůle. V moderních sociálních službách je cílem opustit situaci, kdy je člověk „v bezpečí, ale nešťastný“ směrem ke zmírnění...

10 otázek pro sestavení dobrého rizikového plánu

Ať se nám to líbí nebo ne, klienti sociálních služeb se ve svém životě setkávají s nejrůznějšími riziky. Mnoho zaměstnanců si klade otázky, jak rizikové situace zvládat bezpečně. Bez zbytečného omezování klientů a zároveň bez přehnaného riskování. Několik užitečných vodítek najdete v tomto článku. Riziko patří k životu V minulosti byla každá riziková situace vnímána jako něco nežádoucího. Jako něco,...

Individuální přístup: fráze nebo realita

Pan Kučera žil pár let v domově pro seniory v jednom menším městě. Nohy mu ještě celkem sloužily a tak si každý týden dopřával malou radost. Vždycky ve středu se vypravil přes park do blízké kavárny na jedno kapučíno s větrníkem. Pak se ale stala ta nepříjemnost na namrzlém chodníku. Uklouzl a byla z toho zlomenina. I když se zotavil, zdaleka už...

6 kroků, jak vytvořit dobrý rizikový plán

Zhruba před rokem došlo v jednom pobytovém zařízení k nehodě. Klient se utopil ve vaně. Vzápětí přišlo nařízení krajského úřadu, že ve všech zařízeních v daném kraji musí pracovníci být fyzicky přítomni v koupelně, když se klienti koupou. Otázka zní: je toto řešení správné? A jak co nejlépe podobným rizikovým situacím předcházet? Riziko patří k životu. Patří také k životu klientů sociálních...

7 důvodů, proč můžete v sociálních službách vyhořet

Může se to stát nepozorovaně. Že vyhořeli, to si někteří lidé uvědomí teprve když skončí doma na neschopence. A to je trochu pozdě. Jak se tomu dá předejít? Pojďme prozkoumat nejčastější důvody vyhoření. Zároveň si řekneme co dělat, abyste se vyhoření pokud možno úspěšně vyhnuli. 1. Neumíte říct ne S tímto problémem se v sociálních službách potýká hodně lidí....

Jak správně vyhodnocovat individuální plány

Také občas přemýšlíte nad tím, jak by mělo vypadat vyhodnocení individuálního plánu? A čeho se vlastně hodnocení týká? V této věci kupodivu existují mnohá nedorozumění. V dnešním článku si ukážeme na co se zaměřit, aby hodnocení nebylo formální, nýbrž co nejvíce přínosné a v praxi užitečné. Splnil – nesplnil: cesta do slepé uličky Již v několika minulých článcích jsem psal o tom,...

7 způsobů, jak zjednodušit individuální plánování

Za poslední roky jsem držel v ruce stovky individuálních plánů. A ještě se mi nestalo, že bych viděl plán, který by byl až příliš jednoduchý. Zato většina plánů byla zbytečně dlouhá a komplikovaná. Proč to tak je a co se s tím dá udělat? Dlouhé a komplikované individuální plány mají několik zásadních nevýhod: pracovníky nebaví dlouhé plány tvořit stojí to mnoho času...

Je správné klienty po ránu budit?

Blíží se prázdniny a řada z nás si o dovolené s potěšením přispí.  Mnoho klientů sociálních služeb tuto možnost nemá. Řeč je o tom, že ve spoustě pobytových zařízení je pevně určený čas vstávání. Je to v pořádku nebo je to chyba? Jako v nemocnici Otázka kolem ranního vstávání hodně napovídá o individuálním přístupu ke klientům. Je mnoho zařízení, kde personál má...

Jak řešit, když rodina chce něco jiného než klient

Klient chce odpočívat, rodina vyžaduje, aby chodil na vycházky. Klient si chce dopřávat dobré jídlo, rodina trvá na dodržování diety. Klient se chystá na rekreační pobyt, rodina chce raději šetřit každou korunu. Klient touží navázat partnerský vztah, rodina je proti. Takové situace se v sociálních službách objevují docela často. V dnešním článku se budeme zabývat tím, jak...