Články

6 kroků, jak vytvořit dobrý rizikový plán

Zhruba před rokem došlo v jednom pobytovém zařízení k nehodě. Klient se utopil ve vaně. Vzápětí přišlo nařízení krajského úřadu, že ve všech zařízeních v daném kraji musí pracovníci být fyzicky přítomni v koupelně, když se klienti koupou. Otázka zní: je toto řešení správné? A jak co nejlépe podobným rizikovým situacím předcházet? Riziko patří k životu. Patří také k životu klientů sociálních...

7 důvodů, proč můžete v sociálních službách vyhořet

Může se to stát nepozorovaně. Že vyhořeli, to si někteří lidé uvědomí teprve když skončí doma na neschopence. A to je trochu pozdě. Jak se tomu dá předejít? Pojďme prozkoumat nejčastější důvody vyhoření. Zároveň si řekneme co dělat, abyste se vyhoření pokud možno úspěšně vyhnuli. 1. Neumíte říct ne S tímto problémem se v sociálních službách potýká hodně lidí....

Jak správně vyhodnocovat individuální plány

Také občas přemýšlíte nad tím, jak by mělo vypadat vyhodnocení individuálního plánu? A čeho se vlastně hodnocení týká? V této věci kupodivu existují mnohá nedorozumění. V dnešním článku si ukážeme na co se zaměřit, aby hodnocení nebylo formální, nýbrž co nejvíce přínosné a v praxi užitečné. Splnil – nesplnil: cesta do slepé uličky Již v několika minulých článcích jsem psal o tom,...

7 způsobů, jak zjednodušit individuální plánování

Za poslední roky jsem držel v ruce stovky individuálních plánů. A ještě se mi nestalo, že bych viděl plán, který by byl až příliš jednoduchý. Zato většina plánů byla zbytečně dlouhá a komplikovaná. Proč to tak je a co se s tím dá udělat? Dlouhé a komplikované individuální plány mají několik zásadních nevýhod: pracovníky nebaví dlouhé plány tvořit stojí to mnoho času...

Je správné klienty po ránu budit?

Blíží se prázdniny a řada z nás si o dovolené s potěšením přispí.  Mnoho klientů sociálních služeb tuto možnost nemá. Řeč je o tom, že ve spoustě pobytových zařízení je pevně určený čas vstávání. Je to v pořádku nebo je to chyba? Jako v nemocnici Otázka kolem ranního vstávání hodně napovídá o individuálním přístupu ke klientům. Je mnoho zařízení, kde personál má...

Jak řešit, když rodina chce něco jiného než klient

Klient chce odpočívat, rodina vyžaduje, aby chodil na vycházky. Klient si chce dopřávat dobré jídlo, rodina trvá na dodržování diety. Klient se chystá na rekreační pobyt, rodina chce raději šetřit každou korunu. Klient touží navázat partnerský vztah, rodina je proti. Takové situace se v sociálních službách objevují docela často. V dnešním článku se budeme zabývat tím, jak...

Nejčastější omyly v individuálním plánování

Balvan, který před sebou lidé valí. Strašák, kterého se lidé bojí. Žrout času, zbytečná zátěž, formalita, generátor zbytečných papírů. V mnoha organizacích lidé vnímají individuální plánování zhruba tímto způsobem. A přitom by to mohlo být úplně jinak. Proto jsem se rozhodl napsat sérii článků, díky kterým začnete mít individuální plánování raději. Alespoň v to doufám. Budete v něm vidět...

Jde o klienta, ne o papíry

Někteří pracovníci mají pocit, že je individuální plánování připravuje o čas a odvádí je od skutečné práce s klientem. Tento pocit vychází většinou z představy, že plánování znamená sedět v kanceláři a vyplňovat různé formuláře. Ale tak by to být nemělo. V centru pozornosti by při plánování měl stát člověk, klient. Papíry jsou až na druhém místě. Proč plánujeme Při plánování sociální služby...

5 klíčů k opravdové spokojenosti v práci

Lidé nechodí do práce jenom kvůli výplatě. Ano, peníze jsou důležité, ale k opravdové spokojenosti v práci obvykle nestačí. Je potřeba něco víc. Následujících pět okruhů otázek zahrnuje pět oblastí, které jsou pro spokojenost v práci klíčové. Můžete si tyto otázky projít sami. A pokud pracujete jako vedoucí, tak bude skvělé, když si tato témata zmapujete také u lidí ve svém...

Nejdůležitější otázka pro člověka v pomáhající profesi

Každý člověk, který ve své profesi pomáhá druhým lidem, by si měl položit jednu jednoduchou, ale naprosto klíčovou otázku: s čím potřebuji pomoci já? Poctivá odpověď na tuto otázku vás může ochránit před rizikem vyhoření, před pocity frustrace, zklamání, bezmoci. Proč pomáhám druhým Možná si řeknete: já jsem v pohodě. Nepotřebuji žádnou pomoc. Pokud je to tak,...