Články

Jde o klienta, ne o papíry

Někteří pracovníci mají pocit, že je individuální plánování připravuje o čas a odvádí je od skutečné práce s klientem. Tento pocit vychází většinou z představy, že plánování znamená sedět v kanceláři a vyplňovat různé formuláře. Ale tak by to být nemělo. V centru pozornosti by při plánování měl stát člověk, klient. Papíry jsou až na druhém místě. Proč plánujeme Při plánování sociální služby...

5 klíčů k opravdové spokojenosti v práci

Lidé nechodí do práce jenom kvůli výplatě. Ano, peníze jsou důležité, ale k opravdové spokojenosti v práci obvykle nestačí. Je potřeba něco víc. Následujících pět okruhů otázek zahrnuje pět oblastí, které jsou pro spokojenost v práci klíčové. Můžete si tyto otázky projít sami. A pokud pracujete jako vedoucí, tak bude skvělé, když si tato témata zmapujete také u lidí ve svém...

Nejdůležitější otázka pro člověka v pomáhající profesi

Každý člověk, který ve své profesi pomáhá druhým lidem, by si měl položit jednu jednoduchou, ale naprosto klíčovou otázku: s čím potřebuji pomoci já? Poctivá odpověď na tuto otázku vás může ochránit před rizikem vyhoření, před pocity frustrace, zklamání, bezmoci. Proč pomáhám druhým Možná si řeknete: já jsem v pohodě. Nepotřebuji žádnou pomoc. Pokud je to tak,...

Tři úlevné výdechy: rychlá technika proti stresu

Úlevný výdech je něco zcela přirozeného. Když jdeme v noci temným lesem a něco nás poleká, strneme a zadržíme dech. Když potom zjistíme, že to byl jen ježek ve křoví, zcela instinktivně si zhluboka oddechneme. Hluboký úlevný výdech je přirozenou součástí uvolnění. V tomto článku objevíte návod, jak může hluboký výdech proces uvolnění nastartovat a podpořit. Toto cvičení si vyzkoušejte na...

Jste ve stresu? Zastavte se. Vnímejte sami sebe

Když jsme ve stresu, tak obvykle spěcháme. Nestíháme. Zrychlujeme. Přeskakujeme od jedné věci k druhé. Nebo děláme víc věcí najednou. A přitom myslíme ještě na něco úplně jiného, než právě děláme. Hlavou se nám honí nejrůznější  myšlenky, starosti a obavy. A to nám způsobuje další stres. Jak tuto spirálu přerušit? 5 kroků od stresu k uvolnění Prvním krokem je udělat úplně opačnou věc,...

Individuální plánování, které má smysl

Vytvořit dobrý individuální plán nemusí být pracné. Často je kupodivu mnohem pracnější tvořit plány nekvalitní. Když se budete držet několika klíčových zásad, bude pro vás plánování snadnější, rychlejší a zábavnější. Kdybyste nechali hlasovat zaměstnance napříč sociálními službami o tom, zda se má individuální plánování zrušit, výsledek by byl jasný. Zrušit. Nebo se pletu? Jako lektor se setkávám...

Kde vzít čas na individuální plánování

Dobrý individuální plán neuděláte za pět minut. A nejspíš ani za půl hodiny. Kolik času je tedy potřeba? A kde ho vzít? V mnoha zařízeních zaměstnanci na plánování ve skutečnosti žádný čas nemají. Musí si ho kdesi vyšetřit vedle svých běžných povinností. Plány pak tvoří při nočních službách nebo dokonce doma. A to je samozřejmě špatně. Pokud má plánování mít...

Může být empatie nebezpečná?

Je pro vás důležitější, jak se cítí lidé okolo vás, než jak se cítíte vy sami? Když se blízký člověk cítí špatně, začnete se špatně cítit i vy? Trávíte více času přemýšlením o pocitech a potřebách druhých lidí než o svých vlastních? Pokud vaše odpovědi zní ano, pak to možná s empatií tak trochu přeháníte. Riskujete, že uškodíte sami sobě...

O vztazích, hranicích, koních a lidech

Máte pocit, že někdo nerespektuje a překračuje vaše hranice? Stále znovu dělá něco, co se vám doopravdy nelíbí? Řešení takové situace může být nečekané. Mazák proti nováčkovi Mám koně Nera. Před pár dny do jeho stádečka přišel nový kůň Nejt. Nero začal Nejta terorizovat. Neustále ho honil, kousal, kopal a všemožně otravoval. Chvíli mu nedal pokoj. Nejt...

Jak zvládat negativní emoce v sociálních službách

Měli jste někdy klienta, který vás štval? Vytáčel vás? Cítili jste vůči němu odpor? Je zcela normální, že člověk pracující v sociálních službách občas podobné pocity cítí. V dnešním článku prozkoumáme, jak takové pocity zpracovat, aby neškodily ani vám, ani klientům. Nebuďte přehnaně milí Práce v pomáhající profesi s sebou přináší jedno velké pokušení. Lidé mají pocit, že dobrý...