Jak zlepšit atmosféru ve vašem týmu

Dobrý kolektiv a vstřícná atmosféra na pracovišti patří k hlavním důvodům, proč lidé chodí rádi do práce. Jak ale dobrou atmosféru v týmu vytvořit a jak ji udržet?

Magický poměr 3 : 1

Psycholog Marcial Losada se fungováním týmů zabýval značnou část svého profesního života. Společně s profesorkou Barbarou Fredricksonovou objevili jednu věc, kterou mají dobré týmy společné. Lidé se v nich navzájem výrazně více oceňují, než kritizují. Zjistili, že v dobrých týmech lidé slyší třikrát více ocenění než kritiky. Tento poměr 3:1 se nazývá Losadův poměr.

My lidé máme ale bohužel od přírody sklon k opačnému jednání. Máme sklon spíše kritizovat, než chválit a oceňovat. Čím je to způsobeno? Neurovědci říkají, že náš mozek se v průběhu evoluce vyvinul jako citlivý detektor problémů. V zájmu přežití jsme se naučili všímat si kolem sebe věcí, které nejsou v pořádku a které by nás případně mohly ohrozit. Věnovat pozornost problémům nám pomáhalo přežít. Naopak všímat si věcí, které fungují a které jsou v pořádku, nebylo pro naše přežití nezbytně nutné. Proto je vůči těmto věcem náš mozek méně citlivý.

Jak se to projevuje v práci? Máme sklon nevšímat si věcí, které ostatní dělají dobře a spíše si všimneme různých chyb, problémů a nedostatků. A o těch pak hovoříme. Snadno se pak může stát, že vaše kolegyně v týmu odvádí velmi dobrou práci, ale od svého okolí neslyší prakticky žádnou pozitivní odezvu. Ovšem jak udělá nějakou chybu nebo na něco zapomene, okamžitě se někdo ozve. To může být velmi frustrující a atmosféře v týmu to rozhodně nepřidá.

Vaše kolegyně od vás potřebuje celkem často slyšet, že si všímáte její dobré práce. Že si ceníte toho, co dělá. Že její snahu neberete jako samozřejmost. A když pak kolegyni občas sdělíte něco, co se vám nelíbí, bude pro ni mnohem snadnější to přijmout. Jak jsme si řekli v úvodu, pro zachování dobré týmové atmosféry lidé potřebují slyšet výrazně víc pozitivních sdělení než kritiky a výtek. Jak toho docílit? Od každého člena týmu to vyžaduje určité vědomé úsilí.

Tři kroky k dobré atmosféře v týmu

1. Všimněte si, co kolega nebo kolegyně v týmu dělá dobře. Jak jsme si řekli, pro lidský mozek není tak úplně přirozené všímat si pozitivních jevů kolem nás. Vyžaduje to určité úsilí. Proto je potřeba svoji všímavost v tomto směru trénovat.

2. Řekněte kolegovi nebo kolegyni, co dělají dobře. Dejte najevo, že jste si všimli. Projevte zájem. Často stačí dvě, tři slova. Těch pár slov může mít pro druhého člověka velký význam. Zpočátku to pro vás může být nezvyklé. Můžete cítit rozpaky. Může se to zdát zbytečné. Když někdo dělá něco dobře, proč o tom mluvit? Ale zbytečné to rozhodně není. Je to naopak nutné, pokud chceme mít v týmu příjemnou atmosféru.

3. Přijměte pozitivní zpětnou vazbu, když vás někdo ocení. Lidé mohou být zaskočeni, když od druhých slyší oceňující slova. Nejsou na to zvyklí. Neví, jak reagovat. Mohou ocenění podvědomě odmítnout nebo sami svůj výkon shazují. Například kolegyně přinese na poradu bábovku. Vy ji pochválíte, ale ona vám vysvětlí, že těsto se zdrclo a bábovka je zespodu připečená. Nebo pochválíte akci, kterou kolegyně zorganizovala a ona vám začne říkat, co všechno se na akci nepovedlo. Je důležité umět ocenění přijmout. Stačí říct například: děkuji, mám radost, že ti bábovka chutná. Těší mě, že se ti akce líbila. A tím se kruh uzavře. Všimnout si, říct, přijmout. Vzpomeňte si na tyto tři kroky co nejčastěji.

Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál! Děkuji.

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Přihlaste se

na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů

Informace o všech kurzech naleznete ZDE.

Zjednodušujeme

individuální plánování

Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!

Komentáře
  1. František Frančík napsal:

    Hurá, hurá a ještě jednou hurá. Konečně někoho napadlo přesně a efektivně pojmenovat jeden z největších problémů pracovníků v sociálních službách. Dovolte přispět vlastní zkušeností. Téměř 17 let pracuji ve vedoucí pozici v sociálních službách. Za tu dobu jsem zjistil, že většina pracovníků z kolektivů neodchází ani tak kvůli nedostatečnému finančnímu ohodnocení své práce, ani kvůli obrovské náročnosti práce v sociálních službách, ale právě kvůli špatným vztahům na pracovišti, potažmo kvůli přístupu nadřízených. Všichni se poté divíme, proč je v sociálních službách nedostatek pracovníků. Dovolím si s absolutní jistotou tvrdit, že každý tým je přímým odrazem svého nadřízeného. Hlavní prioritou vedoucích pracovníků, zejména těch v sociálních službách má a musí být vytváření a kultivace dobrých vztahů na pracovišti. Bohužel se při školících akcích často setkávám s pravým opakem ale také lidskou nekompetentností. V našem zařízení se nám společnými silami podařilo dosáhnout nulové fluktuace za celých dlouhých 5 let. Za tímto úspěchem se však skrývá každodenní snaha, úsilí a často i mistrovství sebeovládání při práci s převážně ženským kolektivem. Sám jsem si však ověřil, že se rozhodně vyplatí tuto energii věnovat svému týmu, protože mnoho násobně větší množství energie bych pak musel vkládat nejen do zaučování nových pracovníků, ale zejména do jejich začleňování, což je složitý, náročný a dlouhý proces. Nálada a atmosféra v týmu se pak přímo úměrně odráží v péči o naše klienty. Zároveň též platí, že pracovníci jsou schopni se pozitivním přístupem vzájemně dobíjet a zrcadlit. Příkladem však musí jít vždy vedoucí pracovník. Právě nefinanční ocenění pracovníků v sociálních službách a vytváření příznivých pracovních podmínek v podobě dobrých a přátelských vztahů na pracovišti má být tím hlavním stavebním kamenem pro všechny poskytovatele sociálních služeb. Rozhodně je potřeba tomuto tématu věnovat daleko větší pozornost než tomu bylo doposud. Pokud se poskytovatelům podaří do vedoucích pozic obsazovat nejen profesně, ale i lidsky kompetentní osoby, tak budeme velmi mile překvapeni hmatatelnými výsledky.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů