7 způsobů, jak může vedoucí chránit svůj tým před vyhořením

Doufám, že jste po prázdninách odpočatí a plní sil! Ale jak to udělat, aby nám to vydrželo co nejdéle? Proti stresu, únavě a vyhoření se musíme chránit především sami. Je tu ovšem i jeden důležitý člověk, který v tomto ohledu může výrazně pomoci. Je to vedoucí týmu. Co konkrétně může pro své lidi udělat? 

1. Buďte dobrým příkladem v péči o sebe

Vedoucí je pro svůj tým vzorem. Svým jednáním, více než slovy, určuje, co je v práci žádoucí a co očekává od svých lidí. Někteří obětaví vedoucí sami sebe soustavně přetěžují. Často jsou v práci přesčas, práci si berou i domů a na telefonu jsou k dispozici 24 hodin denně. Tím paradoxně dávají svému týmu špatný příklad.

Takový vedoucí svým jednáním ukazuje, že přetěžovat se je správné. Lidé v týmu pak mohou získat pocit, že by měli jednat také tak. A že když nechtějí být v práci od nevidím do nevidím a ve svém volnu nechtějí být rušeni, tak že svoji práci vlastně šidí. Ale to samozřejmě není pravda.

Daleko lepší příklad dává vedoucí, který dobře pečuje nejenom o ostatní, ale také sám o sebe. Vedoucí, který nezanedbává své potřeby, udělá si čas na odpočinek, na své koníčky i na své přátele a rodinu. Zkrátka vedoucí, kterému se daří zachovat rovnováhu mezi osobním a pracovním životem. Takový vedoucí dává najevo, že dobrá péče o sebe je důležitá a žádoucí. Lidé pak získají pocit, že je v pořádku respektovat své hranice, chodit z práce včas, pořádně si odpočinout a svůj volný čas mít opravdu pro sebe a své blízké.

2. Držte pracovní zátěž v rozumných mezích

Důležitou úlohou vedoucího je zajistit, aby pracovní zátěž týmu nepřesáhla únosnou mez. Lidé totiž fungují tak, že jsou schopni se na vyšší a vyšší zátěž postupně adaptovat. Jednoduše si zvyknou a přestávají vnímat, že jsou přepracovaní. Tento efekt popsal Hans Selye, otec moderního výzkumu stresu. Dlouhodobě přetížený člověk může velice snadno vyhořet. A nejhorší je, že si většinou ani neuvědomuje, že mu toto nebezpečí hrozí.

Je potřeba počítat s tím, že v sociálních službách pracuje mnoho ochotných a obětavých lidí. Takový člověk se nechá snadno přetížit. A většinou nepřijde sám za svým vedoucím a nebude chtít, aby mu ubral úkoly. Spíš bude mít pocit, že to je to jeho chyba, když nezvládá všechno, co se po něm chce. Takový pracovník na příští poradě klidně kývne na další úkol, který jeho zátěž ještě zvýší.

3. Ptejte se lidí, jak na tom jsou

Vedoucí by proto měl pravidelně vyhodnocovat, jestli toho jeho lidé nemají naloženo příliš. Často roste zátěž nepozorovaně, kousek po kousku. A může být těžké si uvědomit, že rozumná míra zátěže byla již dávno překročena. Je proto nutné dávat pozor, jestli se v týmu neobjevují známky únavy a vyhoření.

Je potřeba ptát se lidí znovu a znovu, jak na tom jsou a nabízet jim pomoc. Nespokojte se s odpovědí, že všechno je v pohodě. Myslete na to, že mnoho lidí si své dlouhodobé přetížení možná ani neuvědomuje. Nebo dávají sami sobě za vinu, že vše nezvládají tak, jak by chtěli.

4. Řešte dlouhodobé přetížení týmu

Co když vedoucí zjistí, že toho jeho lidé mají opravdu moc? Existují dvě cesty. Na každém pracovišti existují činnosti a úkoly, které se dají redukovat. Často jsou to věci vyloženě zbytečné, které se dělají čistě ze zvyku. Omezení činností a aktivit, které klientům nepřinášejí příliš velký užitek, je jednou z možností, jak zátěž snížit.

Druhé řešení je více manažerské. Je nezbytné určit si personální posílení týmu jako naprostou prioritu. Mnoho vedoucích si totiž ani neřekne, že by potřebovali člověka navíc. Nechtějí obtěžovat své nadřízené. Dokud to jenom trochu jde, tak se snaží vše zvládat se svým přetíženým týmem. Tváří se, že je všechno v pořádku a situaci neřeší.

Přetížený tým ale může velmi snadno vyhořet. A vyhořelý tým pak nedokáže klientům poskytnout dobrou službu. Ve vyhořelém týmu lidé ztrácejí motivaci a chuť do práce, převládá rutina a mizí zájem o klienty. Vztahy ve vyhořelém týmu se zhoršují, lidé jsou podráždění a ve všem vidí problém. Takových vyhořelých týmů najdete v sociálních službách mnoho.

Znám ale hodně organizací, kde je atmosféra v týmech velmi dobrá. Souvisí to i s tím, že se zde postupně daří zvyšovat počet pracovníků. Samozřejmě to nejde ze dne na den a je za tím spousta dlouhodobého úsilí. Ale jde to a i v našich podmínkách tato cesta existuje.

5. Vytvářejte protistresové pracovní prostředí

I zdánlivé detaily mohou ovlivnit to, jak se člověk v práci cítí. Například šatna, kde se mohu v klidu převléknout. Příjemná místnost s křesílkem a dobrým kávovarem, kde si mohu uvařit kávu, sníst svačinu a strávit v klidu přestávku.

Jsou organizace, kde je toto samozřejmostí. A jsou také organizace, kde pracovník i během své přestávky musí být s klienty, takže vlastně žádnou přestávku nemá. Nemá k dispozici ani místnost pro odpočinek, žádný kávovar, žádné křesílko, nic takového. Tímto způsobem dávají některé organizace najevo nezájem o potřeby svých zaměstnanců.

Při vytváření protistresového pracovního prostředí hrají roli i další věci, které vedoucí může ovlivnit. Například pocit bezpečí. Jde o to, aby se lidé v týmu cítili bezpečně, nebáli se říct svůj názor, nebáli se udělat chybu nebo se nebáli říct, že toho mají moc a potřebuji pomoc. Pracovní stres také výrazně snižuje vědomí, že na pracovišti mohu ovlivnit věci, které se mě týkají a že můj názor berou ostatní v úvahu.

6. Chraňte a respektujte hranice

Je důležité, aby mezi pracovním a osobním životem vedla jasná hranice. Někdy je tato hranice mlhavá a bývá různě překračována. Existují například organizace, kde pracovníci musí klientům poskytnout svá soukromá telefonní čísla a někteří klienti jim pak telefonují ve dne v noci. A i když pracovník telefon nezvedne, přesto je to podstatný vpád do jeho soukromí.

Někdy je to i sám vedoucí, který pracovníkům běžně telefonuje v době jejich volna a řeší s nimi různé pracovní záležitosti. Výjimečně se to stát může, ale rozhodně by to nemělo být normální a běžné.

7. Potřeby zaměstnanců dejte na první místo

Dobře pečovat o svůj tým je jeden z hlavních úkolů vedoucího. Není to luxus, ale nutnost. Tým, který se cítí dobře, dokáže vytvořit atmosféru, ve které se dobře cítí i klienti. Chceme-li klientům poskytovat kvalitní služby, musíme se dobře starat i o potřeby svých zaměstnanců.

Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál! Díky.

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Přihlaste se

na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů

Objednejte si

e-book

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů