Jak zvládat negativní emoce v sociálních službách

Měli jste někdy klienta, který vás štval? Vytáčel vás? Cítili jste vůči němu odpor? Je zcela normální, že člověk pracující v sociálních službách občas podobné pocity cítí. V dnešním článku prozkoumáme, jak takové pocity zpracovat, aby neškodily ani vám, ani klientům.

Nebuďte přehnaně milí

Práce v pomáhající profesi s sebou přináší jedno velké pokušení. Lidé mají pocit, že dobrý pracovník by měl být milý, chápavý, empatický, dobře naladěný. Měl by mít rád své klienty a mít k nim dobrý vztah. To je v kostce představa dobrého pracovníka. Člověk pak může mít dojem, že když cítí vůči klientovi negativní pocity, tak není dobrý pracovník.

To může vést ke třem nežádoucím důsledkům:

  1. Potlačování: pracovník se pokouší negativní pocity vůči klientům potlačit. Nepřipouští si je. Nevěnuje jim pozornost. Tváří se, jako by neexistovaly.
  2. Předstírání: pracovník předstírá sám před sebou i před ostatními, že má rád všechny klienty. I ty, kteří v něm ve skutečnosti vyvolávají velmi nepříjemné pocity.
  3. Sebeodsuzování: člověk sám sebe kritizuje a odsuzuje za to, že určitého klienta nemá rád a cítí vůči němu nepříjemné pocity. Má dojem, že dobrému pracovníkovi by se nic takového nemělo stát.

Je asi zbytečné říkat, že tyto tři přístupy nefungují. Jsou škodlivé jak pro samotného pracovníka, tak i pro jeho okolí. Pojďme raději prozkoumat strategie, které fungují.

Přijetí

Emoce jsou důležití poslové. Každá emoce nám sděluje něco užitečného. I ta nepříjemná. Emoce nám přináší důležité informace o nás samotných a o situacích, ve kterých se nacházíme. K nepříjemným emocím se ale často chováme odmítavě. Nechceme je cítit. Chceme se jich zbavit. Pojďme vyzkoušet opačný přístup.

Zkuste vzít své nepříjemné emoce plně na vědomí. Zkuste je prozkoumat a naslouchat jim. Co vám tato emoce vlastně říká? Jakou zprávu pro vás má?

Nemusíte sami sebe odsuzovat za to, že vůči klientovi cítíte negativní emoce. Není to vaše vina. Nemůžete vůlí ovlivnit, jaké emoce budete cítit. Když tyto emoce potlačíte, vztah s klientem pravděpodobně uvízne na mrtvém bodě. Když naopak negativní emoce přijmete, prozkoumáte a zpracujete, je velká šance, že se vztah s klientem bude postupně vyvíjet dál.

Prozkoumání a zpracování

Je dobré si po emočně náročné situaci udělat pár minut času, kdy můžete být jen sami se sebou. Jak tuto chvíli co nejlépe využít?

Zaměřte svoji pozornost na dech. Chvíli se snažte pozorovat každý svůj nádech a každý výdech.  Dýchejte zhluboka. To vám pomůže trochu zklidnit rozbouřené emoce a obnovit ztracenou rovnováhu.

Zaměřte se na tělesný prožitek emoce. Emoce jsou spojeny s tělem. Každá emoce má svůj tělesný projev. Například když máme strach, tak téměř nedýcháme, cítíme svírání v oblasti krku nebo divné pocity okolo žaludku. Sledujte, kde v těle se vaše emoce projevuje. Zaměřte se na tento pocit. Naplno ho vnímejte.

Uvědomujte si své myšlenky. Jaký příběh je s emocí spojený? „Ten darebák mi zas udělal tohle. Schválně. Chce mě vytočit.“ Když se podobné myšlenky a příběhy vynoří ve vaší mysli, nenechte se jimi pohltit. Vraťte se zpět k pozorování dechu a k vnímání tělesného prožitku emoce.

Přijměte svoji emoci. Dejte své emoci prostor a právo existovat. Nehodnoťte ji a neodmítejte. Pouze ji trpělivě pozorujte a vnímejte. Můžete sami pro sebe emoci krátce vyjádřit slovy. Například: „teď jsem opravdu hodně naštvaný“ nebo „cítím velké zklamání“.

Pozorujte proměny. Sledujte, jak se fyzické pocity a emoce postupně proměňují. Silná emoce se většinou postupně promění, zjemní a zklidní. Chce to ale nějaký čas. Dopřejte si tolik času, kolik potřebujete.

Rozhodněte se, co uděláte. Když své emoce takto prozkoumáte a zpracujete, je vhodná chvíle se rozhodnout, co udělat. Jak danou situaci řešit? Jak vyjádřit to, co cítíte? Koho požádat o pomoc?

Dovedné zacházení s vlastními emocemi je součást toho, co psycholog Daniel Goleman nazývá emoční inteligence. Přijetí, prozkoumání a zpracování. Tyto tři kroky vám pomohou zacházet s negativními emocemi inteligentně. To znamená tak, aby neuškodily ani vám, ani lidem okolo vás.

Líbil se vám článek? Tak ho sdílejte dál. Díky!

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Akreditované online kurzy

Objednejte si nový e-book!

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Čeká vás 42 stran, které jsou nabité konkrétními postupy, technikami, zkušenostmi a příklady z praxe. Naučíte se vše potřebné, abyste dokázali plánovat dobře a s chutí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů