Jak zvládnout inspekci v klidu a bez nervů

V zařízení proběhla inspekce. Lidé jsou z toho celí špatní. Zklamaní, naštvaní, otrávení. Od řadových pracovníků až po ředitele. Inspekce pro ně byla silně nepříjemným zážitkem, na který budou ještě dlouho vzpomínat. Vzala jim ohromné množství energie a chuti do práce.

Znáte tento příběh? Opakuje se na různých místech stále znovu. Zdá se mi, že je to ohromná škoda. O to větší, že se často jedná o zařízení, kde lidé podle mého skromného názoru odvádějí obdivuhodnou práci. Jak to tedy udělat, aby pro vás inspekce nebyla zážitkem, který vás otráví a vezme vám vítr z plachet?

Nečekejte, že vás pochválí

Stále znovu se setkávám s tím, že lidé čekají, že inspekce ocení jejich dobrou práci. Snaží se dělat svoji práci co nejlépe a jsou hrdí na výsledky. A čekají, že autorita v podobě inspekce jejich snahu a úsilí ocení. Že řekne: ano, děláte to dobře.

Většinou to ale dopadne jinak. Inspekce se začne vrtat v různých papírech, standardech a kritériích a začne vytýkat chyby. A vlastně bychom se tomu neměli divit. Úlohou inspekce bohužel není chválit, ale spíše hledat různé nedostatky. V zaměstnancích ovšem tento přístup může vyvolat obrovské zklamání a rozčarování.

Neberte to osobně

Zkuste od inspekce nic neočekávat. Nečekejte pochvalu, nečekejte ocenění. Představte si podnikatele, ke kterému přijde kontrola z finančního úřadu. Očekává snad, že ho kontroloři budou chválit? Že ocení jeho podnikání, jeho výrobky, jeho služby? Ani náhodou! Nečekejte to ani vy.

Nespojujte své sebehodnocení, hodnocení své vlastní práce s výsledky inspekce.

Stále znovu si připomínejte, co se vám daří a co všechno jste s klienty dosáhli. Opravdu to může být tak, že děláte výbornou práci, i když vám inspekce různé věci vytkla. Neberte to osobně. Inspektor nemá šanci poznat skutečně do hloubky ani vás, ani vaši práci.

Mít vše dobře? Na to zapomeňte

Dalším zdrojem frustrace je, že lidé chtějí mít v očích inspekce vše dobře. Všechny standardy, metodiky, postupy, individuální plány… Ale připravte se na to, že nikdy nebudete mít vše dobře. Není to možné. Už z toho jednoduchého důvodu, že co jedna inspekce pochválí, tak druhá může zkritizovat. Ale tím se netrapte. Takto prostě kontroly fungují. A to nejen v sociálních službách. Hodnocení nikdy není úplně objektivní a úplně spravedlivé.

Nenechte se chytit do začarovaného kruhu, kdy například individuální plány vytváříte především kvůli inspektorům, aby jim se to líbilo. To je slepá ulička. To, co děláte, byste měli dělat kvůli svým klientům a ne kvůli inspektorům.

Raději počítejte s tím, že pravděpodobně uslyšíte nějaké výtky. Ale to vůbec nemusí znamenat, že svou práci děláte špatně. Různé výtky a připomínky zkrátka k inspekci patří. Některé připomínky pro vás mohou být užitečné. A těmi neužitečnými se nenechte otrávit.

Svou práci děláte dobře, jestliže klientům pomáháte žít dobrý život.

Co vás nezabije, to vás posílí

Uvědomte si, že inspekce vás nijak podstatně neohrožuje. Ještě jsem neslyšel o nikom, kdo by kvůli inspekci přišel o práci nebo o část své výplaty. Takže je velmi nepravděpodobné, že by se to stalo zrovna vám.

Podpořte svůj tým

A to nejdůležitější nakonec. Někdy vedoucí a ředitelé své lidi kvůli inspekci zbytečně stresují a straší. Udělejte to naopak.  Pokud jste vedoucí, podpořte svůj tým. Před inspekcí, v průběhu i po inspekci. Řekněte svým lidem, že oceňujete jejich práci.  Že jste hrdí na to, co dělají. Že si vážíte toho, co jste společně dosáhli. A že na tom ani inspekce nemůže nic změnit, ať už dopadne jakkoliv. Dodejte svým lidem pocit důvěry a jistoty.

Byla ve vašem zařízení inspekce? Jaký to byl zážitek? Své názory pište do komentářů. Díky!

baner kopretina

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Objednejte si nový e-book!

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Čeká vás 42 stran, které jsou nabité konkrétními postupy, technikami, zkušenostmi a příklady z praxe. Naučíte se vše potřebné, abyste dokázali plánovat dobře a s chutí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů