Sedmé pokušení v pomáhající profesi: Dokonalost

„Buď dokonalý. Dělej všechno na sto procent. Chyby se neodpouští. Všechno, co děláš, musí být perfektní. Mohlo to být lepší.“ Toto je hlas jednoho z pěti vnitřních poháněčů, které popsal známý americký psycholog Taibi Kahler.

Tito poháněči jsou podle Kahlera jakési vnitřní mentální programy. Jde o vnitřní přesvědčení, která vznikají v dětství, ale ovlivňují náš život i v dospělosti. A jedno z těchto přesvědčení zní: aby mě ostatní přijímali a uznávali, musím být dokonalý. To, co dělám, musí být perfektní. Nesmím si dovolit žádnou chybu. Pro člověka s tímto vnitřním poháněčem je nedokonalost nebezpečná. Součástí jeho přesvědčení je totiž předpoklad, že když budu nedokonalý a budu dělat chyby, ostatní mě odmítnou a nebudou mě mít rádi. Zdá se vám to trochu nerealistické? Nezapomeňte, že tato přesvědčení vznikají v dětství a jsou formována dětským vnímáním reality. Ovlivňují nás ne skrze rozum a logiku, ale skrze naše pocity a emoce.

Je jasné, že být dokonalý a podávat bezchybný výkon stojí spoustu energie. Skutečnost je taková, že všechno nemůže být uděláno dokonale. Kdo se však nedokáže smířit s vlastní nedokonalostí, tak zbytečně trpí. A trpí často i jeho okolí. Žít nebo pracovat vedle někoho, kdo je dokonalý, bývá náročné. Okolí často velice ocení, když takový člověk projeví občas i svou nedokonalost.

Dokonalý pracovník

Jak vypadá dokonalý pracovník v sociálních službách? Je vždycky milý. Všechno zvládne. Každému pomůže. Každý problém vyřeší. Nikoho neodmítne. Pro každého má pochopení. Všechno má v pořádku. Jeho klienti jsou spokojení, rozvíjejí se, osamostatňují se. Takový popis vypadá spíše jako karikatura, že ano?

Život se odehrává v polaritách. Abychom si uchovali duševní zdraví, je potřeba se vyrovnat i s „nedokonalými“ myšlenkami a pocity, které každý čas od času zažívá. Nechuť, vztek, averze, odpor ke klientovi, lenost… Jednou ze strategií je takové pocity a myšlenky v zárodku potlačit. Ale to je velmi náročné a časem to může vést až ke stavu vyhoření. Daleko lepší je tyto pocity přijmout a uznat. I toto je moje součást. Být nedokonalý je lidské.

Dokonalá sociální služba

Víte, jak se podle mého soukromého názoru pozná dobrá sociální služba? Není dokonalá! Je tam například tak trochu nepořádek. Takový ten příjemný nepořádek, který vzniká na místech, kde spolu lidé žijí. Drobný nepořádek, který dává prostoru pocit příjemné zabydlenosti. Překvapuje mě, kolik pobytových služeb naopak vypadá, jako kdyby právě před pěti minutami skončil generální úklid. Vše se blýská, nikde se nic nepovaluje, ve vzduchu se vznáší vůně saponátu. Dojem z úklidu je perfektní. Ale prostor působí neútulně, nezabydleně a člověk se v něm necítí moc dobře.

Touha po ocenění

V poslední době jsem několikrát navštívil různé sociální služby, kde proběhla inspekce nebo jiná kontrola. A opakovaně jsem se setkal s tím, že pro pracovníky to byl silně frustrující a emočně náročný zážitek. Často v lidech zůstal pocit zklamání, nespravedlnosti, nepochopení a také nedocenění toho, co dělají. Úplně tyto pocity chápu. Zážitky, které pracovníci popisovali, opravdu nebyly příjemné. Ale vycítil jsem za tím také nenaplněné očekávání, že nás inspektoři pochválí. Že ocení naši práci. A místo toho se stal přesný opak.

Snaha o přehnanou dokonalost s sebou nese přehnanou touhu po ocenění. I když je ta touha nevyslovená, neuvědomělá. Samozřejmě je důležité, aby naší práci někdo ocenil. Třeba vedoucí by to měl dělat pravidelně. Ale má to i své hranice. Příliš velká touha po ocenění může nakonec vést k velkému zklamání a někdy až k vyhoření. Možná, že když objevíme kouzlo nedokonalosti a spřátelíme se s vlastními chybami, tak nás potom ani nejrůznější kontroly a inspekce nevyvedou z klidu.

Musím se přiznat, že i tento článek se mi zdá takový nějaký nedokonalý. A víte co? Nebudu ho třikrát přepisovat, nechám ho, jaký je. Třeba to tak bude lepší. A pokud chcete, můžete do komentářů napsat vaše vlastní zkušenosti s dokonalostí a nedokonalostí nebo cokoliv, co vás k tomuto článku napadne. Těším se!

baner kopretina

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Zjednodušujeme

individuální plánování

Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!

Komentáře
  1. Jarka napsal:

    Cítím to podobně. Dovolit si nedokonalost je úlevné. Mít se rád i se svou občasnou leností nebo chybami prosvětlí pohled na svět. Když netrvám na dokonalosti u sebe, jsem i tolerantnější ke svému okolí. V sociálních službách je nedokonalostí mnoho. Než se v systému naučíme pohybovat, je jasné, že bez chyb to nepůjde. Důležité není nedělat chyby, ale poučit se z nich a tu samou už neopakovat. Ono je totiž spousta dalších příležitostí, kde svou nedokonalost poznat.

  2. Karel Kosina napsal:

    Děkuji Jiří, že jsi téma dokonalosti-nedokonalosti otevřel. Vzpomněl jsem si na výrok maminky našeho klienta chráněného bydlení: „ty naše děti jsou v tom vašem nepořádku šťastní“. Dokonce jsme poté na poradě řešili jestli luxovat jednou, nebo dvakrát týdně a nakonec zůstali u toho, že klientům vyhovuje jednou, tak proč to měnit. Otevřel jsi rovněž téma měření kvality v sociálních službách a věčné dilema, jak změřit úsměv a spokojenost našich klientů. Tvůrci tabulek a benchmarkingových aplikací tomu věří a naši kolegové v Rakousku říkají, že měření (exaktní) v sociálních službách je nereálné … Také jsem se pousmál nad osobní zkušeností „dokonalý šéf“, manipulující šéf, narcistní kolega, ale to už jsme u poruch osobnosti … Těším se na další článek.

    • Jiří Sobek napsal:

      Díky za zkušenost, Karle. Taky si myslím, že kvalita moc měřit nejde. Něco trochu změřit jde, ale to, že se někde lidé cítí dobře, tak to do tabulek zahrnout nejde. Dost mě mrzí, když to nějaká služba schytá jen kvůli nějakým ptákovinám, ale ve skutečnosti ti lidé dělají výbornou práci. A pak zase inspekce ocení nějakou službu, kde to funguje jako před třiceti lety, ale různé papíry mají v pořádku, takže podle tabulek je všechno ok. Zdá se mi, že se inspektoři dívají v televizi na detektivky víc, než je zdrávo. Pořád chtějí nějaké důkazy, jako kdyby vyšetřovali mord. Škoda. Osobně jsem objevil jedno zajímavé měřítko kvality, tak o ně se podělím v dalším článku.

  3. Věra napsal:

    Velice se mi tento článek líbí. Kvalita se opravdu nedá posoudit. Každý člověk – jiný názor a pohled. Vaše články jsou ze života a cením si jich. Děkuji za to.

  4. Radek napsal:

    Děkuji za přesné popsání „Dokonalosti“, vždyť každý člověk, který umí přiznat svou chybu, je svým způsobem naprosto dokonalý, neboť se ze svých chyb umí poučit, chce je napravit, ale hlavně si je jich vědom!

  5. Darí napsal:

    Právě včera jsem se rozhodla do takové pomáhací práce vrátit, Nechci to dělat pro něčí vděčnost za pomoc. Chci to dělat jen z radosti, že to dělat můžu a chci :-). Docela se na to těším a k té dokonalosti, mám obavy jak to zvládnu.

  6. Martina Pojarová napsal:

    Jiří, díky! To šlo do masa:). A teď, co s kolegy (resp. kolegyněmi), jejichž identita z velké části stojí na sebeobrazu dokonalé, chápající sociální pracovnice? Jak je podpořit ve schopnosti přijmout i své averze, naštvání, limity, lenosti ????

  7. Zuzana napsal:

    Dokonalost/nedokonalost je muj celozivotni boj. Porad cekam, az budu mit douceno to ci ono, az budu dostatecne (tzn. nikdy) pripravena na praci, roli, dite… Vysledek je, ze delam chuvu jako OSVC, protoze jsem presvedcena, ze soucasnym narokum zamestnavatelu naprosto nemuzu vyhovet a ze jim nemam co nabidnout krome jazykove a pocitacove vybavenosti. Kazda pozice mi pripada prilis narocna prave proto, ze je vzdy neco, co neumim nebo neznam. Mam obrovskou hruzu z chyb a jejich nasledku, a tak se nehnu z mista. Doma jsem jako dite dokola poslouchala, ze nikdy nic neudelam poradne. Bohuzel zjistuji, ze je to sice pravda, ale ze i presto asi budu muset zacit neco delat a dovolit si byt nedokonala. Naprosto ovsem netusim jak. 😕

    • Jiří Sobek napsal:

      Držím vám palce na cestě k nedokonalosti! Možná by bylo dobré, abyste na této cestě měla někoho, kdo vás bude ve vašich krocích podporovat. Někdo z rodiny, přátel nebo i někdo jako kouč nebo terapeut. Hodně štěstí!

  8. Petr Wajsar napsal:

    Nejsem sice sociální pracovník, nýbrž hudebník, a na tuto stránku jsem se dostal skrze google heslo „co dělat proti vlastní nedokonalosti“. Vaše odpověď je, přestože jsem řekal zcela jiné vsledky, velmi citlivá, uklidňující a pravdivá. Jinak musím říct, že jsem mnohokrát přemýšlel nad smyslem svého konání. Musím z vlastní zkušenosti potvrdit, že Vaše poznámka o zaběhaných psychických postupech z dětství založených na pocitu vlastní nedostatečnosti je dobrým sluhou, ale špatným pánem. A to i z důvodu, že Vaše profese je mnohem méně založena na principu pochvaly, než umělecká profese /množství často vyjímečných umělců jsou částeční deprivanti, a proto svou práci dělají, což bez ohledu na zmínku o vyjímečnosti platí rozhodně i u mne/. Vaše profese je, naproti tomu, přímou službou lidem, jakkoli umění může být rovněž léčivé, o čemž sice nepochybuji, přesto mi však práce asistenta pořád přijde užitečnější, no 🙂 Tak moc děkuju za hezký text! Zdravím.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů