Čím se liší dobrý tým od špatného? Kromě jiného osobou vedoucího. V čele dobrých týmů vždy stojí dobrý vedoucí. Podle výzkumů Gallupova institutu má osoba vedoucího na výkon a atmosféru v týmu rozhodující vliv. Dobří vedoucí se v mnohém liší, ale pár věcí mají společných. Pojďme si popsat sedm vlastností dobrého vedoucího.
1. Záleží mu na lidech, které vede
Dobrý vedoucí má rád lidi. Zajímá se o jejich problémy a starosti. Udělá si na ně čas, komunikuje s nimi, umí naslouchat. Lidé cítí, že vedoucímu na nich záleží a je ochotný je v případě těžkostí podpořit. Vytváří v týmu atmosféru bezpečí.
2. Pečuje o lidi, které vede
Dobrý vedoucí většinou uvažuje zhruba takto: mým úkolem je pečovat o mé pracovníky a vytvořit jim podmínky, aby oni mohli dobře pečovat o naše klienty. Je mnohokrát potvrzeno, že pracovníci, o které je dobře pečováno, dávají lepší péči klientům. Dobrý vedoucí dbá, aby lidé v týmu nebyli dlouhodobě přetěžováni, aby měli potřebné pomůcky a vybavení, příjemnou místnost pro přestávky nebo třeba dobrý kávovar.
3. Oceňuje lidi, které vede
Dobrý vedoucí dává lidem často najevo, že si jejich práce váží a že ji oceňuje. Mnohem víc chválí než kritizuje. Splněné úkoly nebere jako samozřejmost. Pocit ocenění je pro lidi ohromně důležitý. Přesto je smutnou pravdou, že velká část pracovníků v sociálních službách má dojem, že vedoucí si jejich práce nějak zvlášť neváží, že jejich snahu nevidí nebo ji bere jako úplnou samozřejmost.
4. Inspiruje lidi, které vede
Dobrý vedoucí utvrzuje v lidech pocit, že jejich práce je důležitá a má smysl. Dovede zdůraznit, co se týmu daří. Podporuje dobré nápady ostatních. Má jasnou představu a vizi, jak by se mohla práce týmu nebo celé organizace do budoucna rozvíjet.
5. Podporuje růst lidí, které vede
Dobrý vedoucí podporuje lidi ve svém týmu v profesním růstu. Dává jim příležitost, aby se rozvíjeli a učili se nové věci. Jen málokdo si totiž udrží motivaci, když dělá deset let stále to samé. Dobrý vedoucí se pozná také podle toho, že v jeho týmu nebo organizaci vyrůstají lidé, kteří ho v budoucnu budou moci nahradit.
6. Dává jasné hranice lidem, které vede
Dobrý vedoucí dává svému týmu jasná a férová pravidla, dbá na jejich dodržování a je v tom důsledný. Dbá také na to, aby všichni měli jasnou představu, co se od nich v práci očekává. Je strážcem hranic a hlídá, aby všichni hranice respektovali.
7. Důvěřuje lidem, které vede
Dobrý vedoucí přistupuje k lidem se základní důvěrou. Vybírá si do týmu lidi, kterým lze důvěřovat. S lidmi, kterým důvěřovat nelze, se rozloučí. Samozřejmě své lidi také kontroluje, ale základem vztahu s podřízenými je vzájemná důvěra.
Dobrý vedoucí na sobě stále pracuje. Ví že není dokonalý. A i když se mu vedení týmu daří, tak přesto hledá možnosti, v čem by se mohl posunout dál. Dobrým vedoucím se totiž člověk nerodí, ale krok za krokem se jím stává.
Zajímá vás téma vedení lidí více do hloubky?
Zvu vás na kurz Základy leadershipu v sociálních službách, který se koná v termínu 15. – 16. 11. 2023. Pro více informací klikněte ZDE. Těším se na setkání!
Přihlaste se
na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů
Informace o všech kurzech naleznete ZDE.
Zjednodušujeme
individuální plánování
Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!