Za poslední roky mi prošly rukama stovky různých individuálních plánů. Některé byly skvělé, ale v mnoha se objevují stále stejné chyby. V článku najdete pojmenované nejčastější z nich. Také se dozvíte několik tipů, jak se chybám vyhnout a jak plánování zpříjemnit a zjednodušit.
1. Nepochopení smyslu individuálního plánování
Mnoho lidí se mylně domnívá, že individuální plánování slouží především k určování a plnění stále nových a nových cílů. Ve skutečnosti by měl individuální plán popisovat především průběh spolupráce s klientem, tj. veškerou pomoc a podporu, kterou pracovníci klientovi poskytují a která je u každého klienta jiná, tudíž individuální. Cíle jsou pro některé klienty důležité, ale pro jiné nejsou podstatné.
Jak se vyhnout chybě: Věnujte dostatečnou pozornost tomu, co klient skutečně potřebuje a očekává. Mějte na paměti, že hlavním cílem plánování je podpora klienta, nikoliv plnění administrativních požadavků.
2. Plánování neprobíhá v týmu
Individuální plánování není práce pro jednotlivce. Zapojení celého týmu zlepšuje kvalitu plánování a zajišťuje, že budou zohledněny různé pohledy na klientovy potřeby a problémy. Největší důraz by však měl být kladen na aktivní účast samotného klienta.
Jak se vyhnout chybě: Organizujte týmová setkání, na kterých se budete individuálnímu plánování společně věnovat. Zajistěte, aby byl klient maximálně zapojen a měl prostor vyjádřit své potřeby a přání.
3. Používání nesrozumitelného a příliš odborného jazyka
Plán by měl být snadno pochopitelný pro všechny pracovníky i pro klienta. Složitý a odborný jazyk pochopení plánu často ztěžuje. Srozumitelnost je proto základním znakem kvalitního plánu.
Jak se vyhnout chybě: Používejte běžný jazyk a jednoduché formulace. Pokud je to vhodné, využívejte při tvorbě plánu vizuální prvky, jako jsou obrázky, piktogramy nebo fotografie.
4. Složité a nepřehledné formuláře
V mnoha organizacích jsou individuální plány zbytečně dlouhé a komplikované. To může pracovníky od plánování odrazovat.
Jak se vyhnout chybě: Vynechte z individuálních plánů vše zbytečné. Dobrý individuální plán by měl být jednoduchý a přehledný. Měl by obsahovat užitečné informace bez zbytečného balastu.
5. Plán nesouvisí se skutečnými potřebami a zájmy klienta
Často se stává, že se pracovníci při plánování až příliš soustředí na cíle, které ale klienta ve skutečnosti nezajímají. To, co je pro klienta opravdu důležité, bývá pak při plánování opomenuto.
Jak se vyhnout chybě: Při plánování vycházejte především z potřeb a přání klienta. Soustřeďte se na to, co je pro klienta skutečně podstatné.
6. Formální a neurčité cíle
Cíle, které jsou příliš obecné nebo formální, klientovi nepřinášejí žádný užitek. U mnoha klientů, jako jsou například někteří senioři nebo lidé s těžším postižením, nemusí být stanovování stále nových cílů vůbec potřebné.
Jak se vyhnout chybě: Stanovujte cíle pouze tehdy, pokud to odpovídá potřebám klienta. Zaměřte se na konkrétní kroky, které klientovi skutečně pomohou.
7. Plán se založí do desek a dál se s ním nepracuje
Plány, které jsou formální a obsahují jen málo užitečných informací, ztrácejí smysl. Nikdo necítí potřebu s nimi dále pracovat. Vytvářet takové plány je ztráta času.
Jak se vyhnout chybě: Podporujte pracovníky, aby plánování brali jako nástroj, který pomáhá lépe pochopit potřeby klientů a podporuje individuální přístup ke každému z nich. Zbavte pracovníky povinnosti vymýšlet neužitečné cíle a vyplňovat v plánech množství zbytečných kolonek.
Chcete se o plánování dovědět víc?
Přihlaste se na kurz Jak dobře individuálně plánovat, který proběhne již 27. – 28. 1. 2025. Informace a přihlášky >>> ZDE
Přihlaste se
na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů
Informace o všech kurzech naleznete ZDE.
Zjednodušujeme
individuální plánování
Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!