Jak se vedoucí chová k podřízeným, tak se oni chovají ke klientům

„Klienti nejsou na prvním místě. Na prvním místě jsou zaměstnanci. Když se dobře staráte o své zaměstnance, budou se oni dobře starat o klienty.“ Tuto myšlenku adresuje úspěšný britský podnikatel Richard Branson všem lidem ve vedoucích pozicích. Stejnou filozofii vyznává například Herb Kelleher, zakladatel Southwest Airlines. Jejich firmy zákazníci milují. Funguje stejný princip i v sociálních službách?

Zaměstnanci ve stínu zájmu

Zdálo by se samozřejmé, že výše popsaný přístup bude v sociálních službách hojně praktikován. Bohužel tomu tak zdaleka není. V praxi se často setkávám s postojem vedoucích, který by se dal vyjádřit takto: „Nejsem tu od toho, abych pečoval o zaměstnance, ale o klienty. Chci, aby klienti byli spokojení. Zaměstnanci jsou za svoji práci placeni. Tak proč bych se o ně měl ještě nějak zvlášť starat?“

Na první poslech to zní logicky, že ano? Jediná nevýhoda je v tom, že výsledkem tohoto přístupu jsou v mnoha organizacích frustrovaní zaměstnanci a zároveň nespokojení klienti. Jak je to možné?

Život ve schizofrenní organizaci

Každá organizace poskytující sociální služby tvoří vždy jeden celek. Nemůžeme ji rozštípnout na dvě půlky. Nemůžeme říct, že o polovinu lidí (o klienty) se chceme dobře postarat, ale na potřebách druhé poloviny lidí (zaměstnanců) nám příliš nezáleží.

Takový přístup vytváří vnitřně rozpolcenou organizaci. Pracovníci jsou demotivováni. Výsledkem je, že v mnoha případech zanedbávají klienty a jejich potřeby. A i když je přímo nezanedbávají, rozhodně neudělají více než nezbytné minimum. Tudy cesta ke kvalitní sociální službě rozhodně nevede.

Jak vytvořit dobrou atmosféru

V moderních sociálních službách se často zmiňuje přístup zaměřený na člověka (person centered approach). Obvykle se tím člověkem míní klient, jeho potřeby a přání. Přístup zaměřený na člověka se ve skutečnosti musí týkat všech lidí v organizaci. Klientů i zaměstnanců. Potřeby všech lidí v organizaci musí být vnímány jako důležité.

V takové organizaci začne fungovat jednoduchá posloupnost: dobře motivovaný a spokojený zaměstnanec se snaží pečovat o klienta co nejlépe a tím pádem je klient spokojený. Vzniká atmosféra, kde zaměstnanec udělá nejenom to, co musí, ale daleko víc. V této atmosféře se lidé cítí dobře, protože jejich potřeby jsou naplňovány.

Pokud pracujete v sociálních službách jako vedoucí, ředitel či ředitelka nebo máte jinou podobnou funkci, je potřeba si uvědomit jednu důležitou věc. Vašimi klienty jsou ve skutečnosti vaši podřízení. A jedním z vašich hlavních úkolů je o své lidi dobře pečovat.

Některým vedoucím se péče o zaměstnance zdá jako zbytečné plýtvání časem a penězi. Ve skutečnosti je to přesně naopak. Nic není v práci vedoucího důležitější. Pouze spokojení zaměstnanci dokáží vytvořit atmosféru, ve které se dobře cítí i klienti.

Tři příklady, jak dobře pečovat o zaměstnance

Způsobů péče o zaměstnance je mnoho. Na tomto místě chci uvést pár konkrétních tipů.

  • Udělejte si na své zaměstnance čas. Zajímejte se o ně. Mluvte s nimi. Chtějte vědět, jak se jim daří. Jak se v práci cítí. Věnujte pozornost jejich nápadům nebo připomínkám. Přemýšlejte nad tím, jak to udělat, aby práce ve vaší organizaci přinášela zaměstnancům nejenom výplatu, ale také vnitřní naplnění, pocit smysluplnosti a možnost růstu.
  • Nepřetěžujte své zaměstnance. To je v sociálních službách častý nešvar. Na lidi se nakládá stále víc a víc úkolů, aniž by vedoucí řešil, jestli je míra zátěže zvládnutelná. Lidé si na nadměrnou zátěž většinou postupně zvyknou. To ale nic nemění na tom, že přetížení lidé jsou v práci nespokojení a nezvládnou klientům dávat opravdu kvalitní péči.
  • Vytvářejte lidem dobré materiální zázemí pro jejich práci. I praktické věci mohou být vyjádřením péče o potřeby zaměstnanců. Příjemné místo pro trávení přestávek. Pěkná jídelna pro zaměstnance. Kvalitní kávovar. Jistě, peněz není nikdy dost. Ale například nákup dobrého kávovaru ještě nikdy žádnou organizaci nezruinoval a lidé to ocení jako výraz péče a zájmu.

A na závěr otázka: jaké máte vy zkušenosti s péčí o zaměstnance v sociálních službách? Napište své postřehy do komentářů, ať jste ředitel, ředitelka, vedoucí, či řadový zaměstnanec.

Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál! Díky.

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Přihlaste se

na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů

Informace o všech kurzech naleznete ZDE.

Joplan

Nový program pro individuální plánování

S programem Joplan je individuální plánování jednoduché a srozumitelné. Usnadněte si práci ještě dnes.

Komentáře
  1. Ivana petrova napsal:

    Moc se mi líbil. Hezky napsán. Je to logické. Toto určíte funguje .takovýto přístup.

  2. Miroslava Litterová napsal:

    Vašimi klienty jsou ve skutečnosti vaši podřízení. Já se moc omlouvám ,že jsem dost zděšená. Já si myslím ,že Váš klient je Váš živitel. Kdyby nebylo klientu ,tak jste Všichni nezaměstnaní. Snad jsme pro Všechny klienty pečující a jsme štastní ,že o ně můžeme pečovat. A pokud má někdo jiný pocit tak tam opravdu nemá co dělat. Já jsem na Kociánce dělala asi 30 let ,ale pokud bych to brala takto ,že klienti jsou podřízení ,tak bych tuto práci nemohla dělat .Pro mě byl každý klient zázračný človíček ,který mě potřebuje a já jsem schopna pro něho udělat Vše co potřebuje .Co Váš sociální standard č.1. A kde je zásada rovnoprávnosti.

    • Jiří Sobek napsal:

      Dobrý den, myslím, že jste si obsah článku vyložila úplně jinak, než byl zamýšlen. V článku se nikde nepíše, že by klient sociální služby měl podřízenou roli. Článek je určený vedoucím, kteří mnohdy mají na mysli blaho klientů, ale zapomínají dobře pečovat o své podřízené. V článku se píše o tom, že jedním z hlavních úkolů vedoucího je dobře pečovat o svůj tým, protože pouze spokojení a motivovaní zaměstnanci mohou klientům poskytnout opravdu dobrou a kvalitní službu.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů