Jak si správně nastavit hranice ve vztahu ke klientům

Jakýkoliv mezilidský vztah potřebuje své jasné hranice. Dobře nastavené hranice jsou základem fungujícího vztahu mezi pracovníkem a klientem sociální služby. Jak si ale hranice správně nastavit a uchránit si je?

Neprostupná hranice

Někteří pracovníci mají mezi sebou a klientem vytyčenou striktní a téměř neprostupnou zeď. Takový pracovník si vůči klientům vytváří velký odstup. Zdůrazňuje svoji profesní roli a problémy klientů si nepouští k tělu.

Klienti tohoto pracovníka mohou vnímat jako chladného nebo odtažitého. Cítí nedostatek zájmu a empatie. Pro pracovníka ale neprostupná hranice může sloužit jako účinná ochrana proti přepracování a vyhoření.

Pracovníky s neprostupnou hranicí můžeme častěji najít ve velkých zařízeních. Pracovníci zde přicházejí do styku s desítkami či stovkami klientů a vzájemné vztahy tím pádem nejsou příliš osobní.

Dobře nastavená hranice

Pracovník s dobře nastavenými hranicemi má vůči klientům partnerský, respektující a přátelský přístup. Jeho vztah ke klientům je profesionální a zároveň osobní a lidský. Vnímá klienta jako člověka. Zajímá se o jeho problémy a starosti.

Pracovník ovšem jasně vnímá hranice svého vztahu ke klientovi. Nenechává se pohltit klientovými problémy. Není k dispozici kdykoliv si klient vzpomene. Zřetelně rozlišuje svůj pracovní a osobní život. Když je doma, dovede na problémy v práci zapomenout.

Pracovník, který respektuje své vlastní hranice, obvykle citlivě respektuje také hranice klienta. Nesnaží se s klientem manipulovat. Respektuje jeho soukromí a právo rozhodovat o svém životě.

Pracovník, který má dobře nastavené hranice, také nepřeceňuje své síly. Nesnaží se klientům pomoci za každou cenu. Ví, kdy je potřeba se zastavit, odpočinout si a nabrat novou energii.

Nejasná hranice

Někteří pracovníci jako by žádnou hranici vůči klientům ani neměli. Klienty vnímají skoro jako své přátele nebo členy rodiny.

Problémy klienta vnímá takový pracovník téměř jako své vlastní. Velmi se angažuje v jejich řešení. Potřeby klienta jsou pro pracovníka na prvním místě.

Pracovník často ani nezkoumá, jestli jsou klientovy požadavky oprávněné. Má sklony o klienta pečovat nadměrně. Vše řeší za klienta. I to, co by klient možná zvládl sám. Pracovník je klientům neustále k dispozici, věnuje se jim i ve volném čase. Neumí říct ne a má skony k přepracování se.

Jak to máte s hranicemi vy?

Zajímá vás, jak to vypadá s vašimi hranicemi? Udělejte si malý test. Výsledky testu jsou pouze orientační, ale mohou vám pomoci se nad tímto tématem zamyslet více do hloubky. Test si stáhněte zde:

Líbil se vám článek? Tak ho sdílejte dál! Díky.

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Akreditované online kurzy

Objednejte si nový e-book!

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Čeká vás 42 stran, které jsou nabité konkrétními postupy, technikami, zkušenostmi a příklady z praxe. Naučíte se vše potřebné, abyste dokázali plánovat dobře a s chutí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů