Jak zlepšit atmosféru ve vašem týmu

Dobrý kolektiv a vstřícná atmosféra na pracovišti patří k hlavním důvodům, proč lidé chodí rádi do práce. Jak ale dobrou atmosféru v týmu vytvořit a jak ji udržet?

Magický poměr 3 : 1

Psycholog Marcial Losada se fungováním týmů zabýval značnou část svého profesního života. Společně s profesorkou Barbarou Fredricksonovou objevili jednu věc, kterou mají dobré týmy společné. Lidé se v nich navzájem výrazně více oceňují, než kritizují. Zjistili, že v dobrých týmech lidé slyší třikrát více ocenění než kritiky. Tento poměr 3:1 se nazývá Losadův poměr.

My lidé máme ale bohužel od přírody sklon k opačnému jednání. Máme sklon spíše kritizovat, než chválit a oceňovat. Čím je to způsobeno? Neurovědci říkají, že náš mozek se v průběhu evoluce vyvinul jako citlivý detektor problémů. V zájmu přežití jsme se naučili všímat si kolem sebe věcí, které nejsou v pořádku a které by nás případně mohly ohrozit. Věnovat pozornost problémům nám pomáhalo přežít. Naopak všímat si věcí, které fungují a které jsou v pořádku, nebylo pro naše přežití nezbytně nutné. Proto je vůči těmto věcem náš mozek méně citlivý.

Jak se to projevuje v práci? Máme sklon nevšímat si věcí, které ostatní dělají dobře a spíše si všimneme různých chyb, problémů a nedostatků. A o těch pak hovoříme. Snadno se pak může stát, že vaše kolegyně v týmu odvádí velmi dobrou práci, ale od svého okolí neslyší prakticky žádnou pozitivní odezvu. Ovšem jak udělá nějakou chybu nebo na něco zapomene, okamžitě se někdo ozve. To může být velmi frustrující a atmosféře v týmu to rozhodně nepřidá.

Vaše kolegyně od vás potřebuje celkem často slyšet, že si všímáte její dobré práce. Že si ceníte toho, co dělá. Že její snahu neberete jako samozřejmost. A když pak kolegyni občas sdělíte něco, co se vám nelíbí, bude pro ni mnohem snadnější to přijmout. Jak jsme si řekli v úvodu, pro zachování dobré týmové atmosféry lidé potřebují slyšet výrazně víc pozitivních sdělení než kritiky a výtek. Jak toho docílit? Od každého člena týmu to vyžaduje určité vědomé úsilí.

Tři kroky k dobré atmosféře v týmu

1. Všimněte si, co kolega nebo kolegyně v týmu dělá dobře. Jak jsme si řekli, pro lidský mozek není tak úplně přirozené všímat si pozitivních jevů kolem nás. Vyžaduje to určité úsilí. Proto je potřeba svoji všímavost v tomto směru trénovat.

2. Řekněte kolegovi nebo kolegyni, co dělají dobře. Dejte najevo, že jste si všimli. Projevte zájem. Často stačí dvě, tři slova. Těch pár slov může mít pro druhého člověka velký význam. Zpočátku to pro vás může být nezvyklé. Můžete cítit rozpaky. Může se to zdát zbytečné. Když někdo dělá něco dobře, proč o tom mluvit? Ale zbytečné to rozhodně není. Je to naopak nutné, pokud chceme mít v týmu příjemnou atmosféru.

3. Přijměte pozitivní zpětnou vazbu, když vás někdo ocení. Lidé mohou být zaskočeni, když od druhých slyší oceňující slova. Nejsou na to zvyklí. Neví, jak reagovat. Mohou ocenění podvědomě odmítnout nebo sami svůj výkon shazují. Například kolegyně přinese na poradu bábovku. Vy ji pochválíte, ale ona vám vysvětlí, že těsto se zdrclo a bábovka je zespodu připečená. Nebo pochválíte akci, kterou kolegyně zorganizovala a ona vám začne říkat, co všechno se na akci nepovedlo. Je důležité umět ocenění přijmout. Stačí říct například: děkuji, mám radost, že ti bábovka chutná. Těší mě, že se ti akce líbila. A tím se kruh uzavře. Všimnout si, říct, přijmout. Vzpomeňte si na tyto tři kroky co nejčastěji.

Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál! Děkuji.

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Zjednodušujeme

individuální plánování

Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů