„Jaký je váš cíl? Vy žádný cíl nemáte? Říkáte, že jste spokojený? Že vám nic nechybí? To je sice hezké, ale já sem musím něco napsat. Musíte mít nějaký cíl. Proč? Protože to po nás chce pan ředitel, bude to kontrolovat inspekce a je to ve standardech. Takže se ještě jednou pořádně zamyslete a řekněte mi, jaký je váš cíl. Nebo víte co? Napíšeme tam: pravidelné sledování rozhlasu a televize. To přece máte rád, že ano? No vidíte, tak jsme to nakonec vymysleli.“
Představuji si, kolik podobných rozhovorů již proběhlo a ještě asi proběhne. Rozhovory, které jsou otravné pro klienty i pro pracovníky. Rozhovory o ničem, jejichž jediným výsledkem je vyplněná kolonka. Často se setkávám s tím, že nalezení toho „správného“ cíle je pro pracovníky tím nejdůležitějším, na co se v individuálním plánování soustředí. Kdo má cíl, má vyhráno. Hledání cíle je noční můrou, která se vždy po několika měsících znovu vrací, protože když je cíl „splněn“, musí být nalezen další vyhovující cíl. Přílišné zaměření se na oblast cílů může ovšem celé individuální plánování svést na slepou kolej.
Dovolil bych si říct, že hlavním smyslem individuálního plánování není stanovení cílů a jejich následné plnění. Smysl individuálního plánování je mnohem širší. Plánování nám umožňuje lépe poznat člověka, se kterým pracujeme. Poznat jeho potřeby, touhy a přání. Pochopit, jak vypadá jeho svět. Poznat, co tento člověk vnímá jako důležité, co má rád a co mu vadí. Co potřebuje k tomu, aby byl ve svém každodenním životě spokojený. Z tohoto poznání se pak může odvíjet spolupráce s klientem. A konkrétní průběh této spolupráce popisuje individuální plán.
Vypozoroval jsem, že pokud se pracovníci začnou při plánování soustředit na lepší poznání klienta a na jeho skutečné potřeby, pak touto cestou prakticky vždy vytvoří kvalitní individuální plán. A také jsem si všiml, že tento způsob práce lidi baví, nepovažují to za ztrátu času. A naopak: pokud je hlavní starostí pracovníků stanovit cíl a popsat jeho plnění, plán bývá často formální a v praxi nepoužitelný.
Kde se tedy bere tato „posedlost cílem“ v individuálním plánování? Řekl bych, že v pozadí se skrývá několik myšlenkových stereotypů:
Tři léky proti posedlosti cílem:
A jakou máte s posedlostí cílem zkušenost vy? Jestli chcete, napište svůj názor a postřehy do komentářů pod tímto článkem.
Přihlaste se
na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů
Informace o všech kurzech naleznete ZDE.
Zjednodušujeme
individuální plánování
Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!
Zdravim, díky za článek v kterém jste v mém případě trefil hřebíček na hlavičku.
Při sestavování I.P. jsem se tak soustředil na cíle že jsem se u toho zapotil já i klient. Tak mi připadá rozumné to odlehčit , a mám za to že se dobereme k cílům také i když asi delší cestou. Karel Doležal.
Pracuji v sociálních službu už více jak 15 let a individuální plánování pro mě vždy byl velký otazník. Pracuji s dětmi – a tam není jednoduché stanovit individuální plán – tedy podle toho jak jsem to chápala donedávna – vždy s pocitem, jak by se na takový cíl dívala inspekce, splňuje-li všechny náležitosti,…. a zároveň se úplně neodkláněl od toho, co klient skutečně potřebuje a chce (být s kamarády, účastnit se dění v NZDM, nenudit se). Taky mi dělalo (a možná stále trochu dělá) problém nemít výše uvedené příklady jako „šablonu“ – chybí mi konkrétnost – každý klient je přece v něčem specifický.
Věřím, že Váš článek – myšlenky a doporučení, mi pomohou posunout se v této problematice zase o kus dál.
Děkuji
Dobrý den, často se u sebe setkávám při vymýšlení osobních cílů klientů s velkou beznadějí. Hledáme v tom mnoho skulin, které nás provázejí celým plánovním. Máme problém s tím, že tu máme mnoho klientů , kteří u nás prožili celý život. Proto se u nás v IP objevují takové osobní cíle jako jsou výlety, koupě TV, zlepšení v osobní hygieně atd…Po shlédnutí vaší 4 lekce, vím ,že by to tam nemělo být , že by cíle měli být opravdovým přáním klienta a né klíčové pracovnice popř. rodiny. Je to velký problém vymyslet nějaké reálné cíle. Byla bych ráda, kdyby jste nám poradil a byl nám nápomocen . Děkuji a přeji pěkný den…Věra Syková
Napsal jste to hezky. Děkuji! Já sama vidím smysl individuálního plánu v tom, že mě donutí si jednou za čas sednout ke klientovi a vyslechnout si, co má na srdci. A to je moc potřeba.