5 věcí, které mohou potopit váš tým

Dobře fungující tým a dobrý kolektiv je jedna z věcí, kterých si lidé v práci nejvíce cení. Některé věci ovšem mohou tým výrazně oslabit nebo dokonce rozložit. A právě proto je potřeba si na ně dávat zvláštní pozor.

Problém č. 1: Příliš velký tým

Ideální velikost týmu je zhruba 7 – 12 lidí. Když je tým menší, obvykle to není problém. Spousta malých týmů funguje skvěle. Větší potíž nastává, když je tým moc velký. 20 lidí je již příliš. Velká skupina obvykle nefunguje jako skutečný tým. Proč to tak je?

Velké skupiny bývají méně soudržné. Lidé se znají méně do hloubky. Ve velkých skupinách obvykle vznikají různé menší skupinky, které mezi sebou někdy i soupeří. Také komunikace je na horší úrovni. Daleko efektivněji můžeme komunikovat s desíti lidmi v týmu než s pětadvaceti. Ve větších týmech proto častěji vznikají různé informační šumy a nedorozumění.

První podmínka hladkého fungování týmu zní: tým nesmí být příliš velký.

Problém č. 2: Dlouhodobé přetěžování

Až příliš mnoho týmů v sociálních službách je dlouhodobě přetěžováno. Pracovní zátěž je příliš velká a nikdo to neřeší. Někdy tento stav vznikne téměř nepozorovaně. Přicházejí například stále náročnější klienti, ale počet personálu se nemění. Nejhorší je, že lidé si na zvýšenou zátěž zvyknou. Časem přestávají vnímat, že je zátěž přehnaná. Nebo pokládají za svoji chybu, že vše nezvládají tak, jak by chtěli.

Tým, který je dlouhodobě přetěžovaný, nikdy nemůže fungovat dobře. V takovém týmu se šíří atmosféra únavy, zklamání a frustrace. Zhoršují se vztahy v týmu, vztah ke klientům a celkově klesá i výkon a kvalita práce.

Pokud chceme mít dobře fungující tým, musíme myslet na to, že pracovní zátěž nikdy nesmí na delší dobu překročit únosnou mez.

Problém č. 3: Ztráta společného cíle

Dobrý tým se vyznačuje tím, že lidé mají nějaký společný cíl nebo vizi. Mají jasnou představu, proč svoji práci dělají a kam tým nebo celá organizace směřuje. Společný cíl lidi spojuje a motivuje. Všichni pak mohou táhnout za jeden provaz.

V mnoha týmech se společný cíl časem vytratí. Vytratí se také vědomí smyslu naší práce. A co zbude? Nezáživná každodenní rutina. Tým sklouzne do vyjetých kolejí. Lidé pak v práci dělají v podstatě neustále to samé a práce je pomalu, ale jistě přestává bavit.

Jestli se ve vašem týmu společný cíl ztrácí, je nejvyšší čas se na chvíli zastavit a společně popřemýšlet o tom, proč vlastně svoji práci děláme a kam naše společné úsilí směřuje.

Problém č. 4: Nedořešené problémy

V každém týmu vznikají nejrůznější problémy či neshody. To je naprosto běžné. Dobrý a špatný tým se liší v tom, jak na problémy reaguje. Ve špatně fungujícím týmu se problémy většinou neřeší. Lidé se spolu pohádají, ale nedojdou ke konstruktivnímu řešení.

Další možností je, že se problémy zametají pod koberec. Nemluvíme o nich nahlas. Tváříme se, že neexistují a doufáme, že časem samy zmizí. Což se většinou nestane. Neřešené problémy neustále vybublávají na povrch a kazí atmosféru v týmu.

Při řešení problémů hraje velkou roli vedoucí týmu. Nemůže od problémů dávat ruce pryč se slovy: ať si to vyřeší sami. Vedoucí by měl být člověkem, který týmu i jednotlivcům pomáhá najít konstruktivní řešení problémů.

Problém č. 5: Více kritiky než ocenění

V dobře fungujících týmech se lidé navzájem více oceňují a povzbuzují, než kritizují. V mnoha týmech je to bohužel přesně naopak. Převládá vzájemná kritika. Lidé se soustředí spíše na problémy a na to, co kdo udělal špatně. Dobrý výkon a dobrá práce jsou brány jako cosi samozřejmého, co si nezaslouží zmínku a ocenění.

Výsledkem je, že lidé ztrácejí motivaci. Bojí se udělat chybu. Atmosféra v týmu je nepříjemná.

Ocenit sám sebe i druhé je pro mnoho lidí velká výzva. Ale je to něco, co může atmosféru v týmu výrazně proměnit. Stačí dva jednoduché kroky. Za prvé: všimnout si, co druhý člověk dělá dobře. Za druhé: říct mu to.

Pracovat v dobře fungujícím týmu je radost. Pokud dobrý tým máte, tak držím palce, aby vám to vydrželo. A jestli to zatím není žádná velká sláva, snad vám nápady v tomto článku pomohou atmosféru v týmu o něco zlepšit.

Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál. Díky!

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Mimořádná vánoční sleva

Získejte akreditovaný kurz pro své pracovníky

se slevou až 4 000,- Kč.

Objednejte si nový e-book!

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Čeká vás 42 stran, které jsou nabité konkrétními postupy, technikami, zkušenostmi a příklady z praxe. Naučíte se vše potřebné, abyste dokázali plánovat dobře a s chutí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *