7 důvodů, proč můžete v sociálních službách vyhořet

Může se to stát nepozorovaně. Že vyhořeli, to si někteří lidé uvědomí teprve když skončí doma na neschopence. A to je trochu pozdě. Jak se tomu dá předejít? Pojďme prozkoumat nejčastější důvody vyhoření. Zároveň si řekneme co dělat, abyste se vyhoření pokud možno úspěšně vyhnuli.

1. Neumíte říct ne

S tímto problémem se v sociálních službách potýká hodně lidí. Mají pocit, že musí každému vyjít vstříc. Je pro ně velice těžké někoho zklamat. Na všechny žádosti a prosby o pomoc proto říkají většinou ano. Někdy se nechají svým okolím více méně zneužívat.

V kvalitní sociální službě má ale slovo ne své místo. Například když po vás klient chce něco, co by zvládl i sám nebo když se chová nevhodně. Slovo ne pomáhá nastavit jasné hranice. A zřetelně nastavené hranice usnadňují život vám i klientům. Proto se nebojte své klienty někdy i zklamat.

2. Jste dlouhodobě přetěžováni

Jedním z nejčastějších důvodů vyhoření je dlouhodobé přetížení. Problém je, že řada lidí si na zvýšenou pracovní zátěž zvykne. Přehlížejí narůstající únavu a neuvědomí si, že se blíží vyhoření.

Na mnoha pracovištích navíc panuje „kultura přepracovanosti“. Nepsaným heslem je: být vyčerpaný je normální. Lidí je málo, práce je hodně. Musíme to zvládnout. Komu se to nelíbí, může podat výpověď. Ovšem v kvalitních sociálních službách je dobře postaráno nejenom o klienty, ale i o zaměstnance. Normální je mít dost času na odpočinek a obnovu sil. Normální je chodit do práce odpočatý.

3. Naplnění svých potřeb odkládáte na později

V sociálních službách často pracují lidé, kteří by pro klienty udělali první poslední. Ale na sebe jim čas nezbývá. Mají pocit, že dělat věci pro druhé je dobré a záslužné, zatímco věnovat se sami sobě a svým vlastním potřebám je sobecké.

Zanedbávání a odsouvání vlastních potřeb je ale přímá cesta k vyhoření. Pojmenujte si své potřeby a věnujte sami sobě každý den chvíli času. Nenechte si na tento čas sáhnout. To je ta nejlepší prevence proti vyhoření.

4. Z vaší práce se vytrácí nadšení a smysl

Z práce, která vás před pár lety bavila, se postupem času nepozorovaně může stát ubíjející rutina. Možná vás pořád ještě baví práce s klienty, ale stále více a více přibývá různé papírování a podobné věci, které vás ničí.

V některých případech může být řešením změna. Částečná změna pracovní náplně a vašich úkolů. Nebo změna pracoviště v rámci jedné organizace. Nebo celkově změna zaměstnání. Pokud to tak cítíte, tak změnu raději neodkládejte. Později byste totiž možná už k žádné změně nenašli sílu a energii.

5. Jste příliš empatičtí

Empatie je cenná vlastnost, která vám pomáhá vcítit se do situace druhého člověka. Zdravá míra empatie je v sociálních službách důležitá a žádoucí.

Vědecké výzkumy ale dokazují, že pokud jste empatičtí příliš, může vás to ohrozit. Přehnaná empatie vede k tomu, že pracovník spoluprožívá problémy klientů velice osobně a intenzivně. To posléze vede k emočnímu vyčerpání a vyhoření. Pokud máte pocit, že se vás tento problém týká, nejlépe vám poradí zkušený supervizor nebo terapeut.

6. Řešíte cizí problémy místo svých vlastních

Pomáhání druhým lidem může být svůdná cesta, jak utéct od svých vlastních problémů. Problémy druhých lidí se vždycky řeší lépe, než problémy vlastní. Někdy může být těžké si vůbec přiznat, že nějaký problém mám.

Výsledkem může být nesymetrické a málo funkční rozdělení rolí, kdy pracovník je za všech okolností „silný“ pomáhající, zatímco klient je ten „slabý“, komu je potřeba pomoci. Každý člověk, pracující v pomáhající profesi, by si proto měl položit zásadní otázku: s čím potřebuji pomoci já?

7. Neumíte si říct o pomoc

Je podivuhodné, kolik lidí v pomáhající profesi si sami neumí říct o pomoc. Mají pocit, že vše musí zvládnout sami. Že by žádostí o pomoc druhé obtěžovali.

Někdy ovšem může být velice osvobozující přiznat si svoji nedokonalost, své limity a svou závislost na druhých lidech. Když se snažíte být příliš silní, je to vyčerpávající a může vás to od druhých lidí vzdalovat. Když dáte najevo svoji slabost, může vás to k druhým lidem více přiblížit. A můžete zároveň s překvapením zjistit, kolik lidí ve vašem okolí je vám ochotno pomoci.

Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál. Díky!

A jestli vás toto téma zajímá, přijďte na kurz Jak pomáhat a nevyhořet. Zde se dozvíte víc. Těším se na vás!

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Otevřené kurzy

Praha, Brno, Ostrava

24. – 25. 9. 2019 | Jak dobře individuálně plánovat | Praha | info zde

22. 10. 2019 | Základy leadershipu v sociálních službách | Praha | info zde

23. 10. 2019 | Práce s rizikem v sociálních službách | Praha | info zde

30. 10. 2019 | Základy leadershipu v sociálních službách | Brno | info zde

31. 10. 2019 | Práce s rizikem v sociálních službách | Brno | info zde

6. 11. 2019 | Základy leadershipu v sociálních službách | Ostrava | info zde

7. 11. 2019 | Práce s rizikem v sociálních službách | Ostrava | info zde

Těším se na vás!

Objednejte si nový e-book!

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Čeká vás 42 stran, které jsou nabité konkrétními postupy, technikami, zkušenostmi a příklady z praxe. Naučíte se vše potřebné, abyste dokázali plánovat dobře a s chutí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *