7 kroků k přirozené autoritě

26.9. 2016Jiří Sobek11235x1 Komentář

Co způsobuje, že někteří vedoucí a šéfové mají přirozenou autoritu a jiní ne? Je to snad nějaká magie? Nebo mají někteří štěstí a ostatní prostě smůlu?

Ve skutečnosti může mít přirozenou autoritu každý. Stačí „maličkost“. Osvojit si sedm vlastností dobrého šéfa. A které vlastnosti to jsou? Tento článek není žádná teorie. Vychází z názorů necelé stovky lidí, kteří se zúčastnili ankety „Jaký by měl být dobrý šéf“. Z jednotlivých odpovědí vyplynul celkem jasný obraz toho, co lidé na svých šéfech opravdu oceňují.

1. Dobrý šéf je spravedlivý

Většina lidí začíná popis dobrého šéfa slovem „spravedlivý“. Překvapuje vás to? Že bude právě tato vlastnost úplně na začátku seznamu, to jsem nečekal. Ale je to tak. Lidé ze všeho nejvíce potřebují cítit, že jejich šéf je spravedlivý. Spravedlivého a férového šéfa lidé respektují.

Konkrétně jsou lidé citliví na to, jestli šéf sám dělá to, co chce po ostatních. Jestli se sám řídí hodnotami a pravidly, které prosazuje. Lidé vnímají, jestli jim šéf říká pravdu. Jestli to, co říká, myslí vážně. Jestli nesleduje jen svůj vlastní prospěch. Jestli nikomu nenadržuje. Když řeší nějaký spor, jestli vyslechne obě strany. A jestli všem měří stejným metrem.

Spravedlivý šéf je pro lidi důvěryhodný. A jen takového šéfa budou chtít lidé následovat.

2. Dobrý šéf umí být přísný

Cože? Lidé chtějí mít přísné šéfy? Ano, chtějí. Lidé netouží po šéfovi, který by byl měkký a nenáročný. Takové přání se neobjevilo ani jednou. Většina lidí chce, aby jejich šéf uměl být přísný. Samozřejmě nechtějí žádného tyrana. Přísný šéf může být zároveň velice milý a vstřícný člověk. Jde o to, že umí určit jasná pravidla a nastavit hranice. A umí být pevný a důsledný při jejich prosazování. Nebojí se přijmout nepopulární rozhodnutí. Umí být nekompromisní v opravdu důležitých záležitostech. Umí říct i nepříjemné věci. Ale umí je říct jasně, konkrétně a přijatelným způsobem. Přísnost v tomto smyslu znamená službu druhým, službu celému týmu.

Šéf na sebe bere nevděčnou úlohu strážce hranic, protože ví, že je to potřeba a je to součást jeho role.

3. Umí naslouchat druhým

Tahle věc je pro lidi ohromně důležitá. Chtějí mít šéfa, který jim naslouchá. Který neprosazuje za každou cenu sám sebe a svůj pohled na věc. Který se zajímá o názory ostatních členů týmu a bere je vážně. Respektuje a umí přijmout odlišné pohledy, nápady, podněty, případně i kritiku. Lidé nečekají, že se šéf bude jejich názory vždy a všude řídit. To vůbec ne. Ale velice si přejí, aby jim šéf naslouchal, aby se zajímal o to, co si myslí a aby to bral při svém rozhodování v úvahu.

Šéf, který naslouchá svému týmu, bude kolem sebe mít daleko motivovanější lidi. A pravda je taková, že pravděpodobně od lidí získá i spoustu užitečných nápadů.

4. Umí ocenit, pochválit, poděkovat

Umění ocenit je možná nejdůležitější vlastností dobrého šéfa. A to hned z několika důvodů. Ocenění lidi motivuje. Dokáže lidem dodat energii a chuť pracovat a vydat ze sebe to nejlepší. A naopak. Nedostatek ocenění působí, že se lidé cítí demotivováni, zklamáni. Takových lidí potkávám bohužel spoustu a je to obrovská škoda. Často své práci dávají opravdu hodně a nikdo to neocení. To je opravdu smutné.

Pokud tedy jste v roli šéfa, mám jednu velkou prosbu. Oceňujte členy svého týmu. Říkejte jim, co dělají dobře. Co se jim povedlo. Říkejte to co nejčastěji. Znovu a znovu.

Šéf musí umět vytýkat chyby. Ale opravdu dobrý šéf mnohem častěji chválí, než kritizuje.

5. Ví, co chce

Lidé od svého šéfa čekají, že ví, co chce. Že nedělá jen to, co po něm chtějí „shora“. Že má určitý cíl nebo vizi, kterou se snaží se svým týmem naplnit. Tato vize dokáže do každodenní práce vnášet smysl. Jsem si vědom toho, že vize je pro někoho velké slovo a pro jiného trapná formalita vyvěšená na nástěnce. Tak to bohužel často bývá. Ale přesto platí, že práce bez cíle a bez vize se postupně stane stále se opakující nezáživnou rutinou. V dobrých týmech se lidé na stanovení cíle a vize a na hledání cesty chtějí podílet. Ale přesto je to nakonec šéf, kdo je nositelem vize a jejím garantem.

Lidé čekají, že jejich šéf ví, co chce. Má cíl a zná cestu, jak ho dosáhnout.

6. Má přehled v oboru

Lidé si váží toho, když jejich šéf doopravdy ví, o čem jejich práce je. Oceňují dobrou praktickou znalost toho, v čem spočívá práce jeho podřízených.

Mnoho lidí respektuje svého šéfa díky jeho odbornému přehledu.

7. Je lidský

Dobrý šéf má rád své zaměstnance. Zajímá se o ně také jako o lidi, váží si jich a v případě potřeby se za ně umí i postavit. Dobrý šéf také umí projevit humor. A nebere sám sebe příliš vážně.

Dobrý šéf má rád své zaměstnance.

A to nejtěžší na konec. Chybovat je lidské. Nikdo nečeká, že bude mít bezchybného šéfa. Lidé většinou chyby svého šéfa dobře znají. Ale velice si váží toho, když jejich šéf umí přiznat svoji chybu a umí se za ní dokonce i omluvit.

A co si myslíte vy? Vystihují tyto vlastnosti podle vašeho názoru dobrého šéfa? Nebo máte jinou zkušenost? Své názory pište do komentářů. Díky!

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Přihlaste se

na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů

Informace o všech kurzech naleznete ZDE.

Zjednodušujeme

individuální plánování

Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!

Komentáře
  1. Vlasta Kaščáková napsal:

    Měla jsem tu čest a možnost pracovat pod staniční, která jako by byla inspirací pro tento článek. Bohužel už svou funkci nezastává a nám v našem týmu moc schází.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů