Za poslední roky jsem držel v ruce stovky individuálních plánů. A ještě se mi nestalo, že bych viděl plán, který by byl až příliš jednoduchý. Zato většina plánů byla zbytečně dlouhá a komplikovaná. Proč to tak je a co se s tím dá udělat?
Dlouhé a komplikované individuální plány mají několik zásadních nevýhod:
Sečteno a podtrženo: dlouhé a komplikované plány obvykle nebývají příliš kvalitní. V praxi nejsou moc užitečné. Pracovníci oprávněně vnímají, že vytvářet takové plány je ztráta času, který by se dal využít lépe.
Je to zvláštní paradox. Naprostá většina zaměstnanců by uvítala, kdyby plánování bylo co nejjednodušší. Všichni by tím jen získali. Plánování by vyžadovalo méně času a energie a zvýšila by se zároveň jeho kvalita a přínos. Tak čím to je, že se v mnoha organizacích plánování více a více komplikuje? Důvodů jsem vypozoroval několik: formální přístup, přehnaně odborný přístup, nedůvěra k vlastní dobré praxi a vylepšování bez konce.
Pokud je v organizaci plánování vnímáno jako vcelku zbytečná administrativa, jako „papírová“ záležitost, tak obvykle papírů postupem času neustále přibývá. Z plánování se vytrácí jeho původní smysl. Vytrácí se orientace na klienta a na jeho potřeby. Zůstává pouze úmorné a bující papírování. A to je pro zaměstnance i klienty velmi demotivující.
Formální přístup je také často spojený s představou, že čím více formulářů, tabulek a kolonek v individuálním plánu máme, tím je to lepší. Ovšem ve skutečnosti je to přesně naopak.
V některých zařízeních se z plánování dělá zbytečná věda. Používá se složitá metodika, komplikované postupy, zbytečně složité formuláře. Pracovníci jsou vedeni k tomu, aby při plánování používali jazyk s množstvím odborných termínů. Převládá představa, že individuální plánování je něco složitého, velmi odborného.
Snaha o jednoduchost a používání běžného, srozumitelného jazyka je pak vnímáno jako cosi nežádoucího a neodborného. Výsledkem bývá, že příliš složitému plánování nerozumí nejen klienti, ale také velká část zaměstnanců.
Mnoho komplikací do plánování přináší snaha „mít vše správně“. Ovšem žádný zlatý standard v individuálním plánování (naštěstí) neexistuje. Správně je to, co vám pomáhá lépe poznat klienta, spolupracovat s ním, reagovat na jeho potřeby, uplatňovat co nejvíce individuální přístup v každodenní praxi.
V každém zařízení se může osvědčit trochu jiná forma individuálního plánování. Každé zařízení může rozvíjet svoji dobrou praxi jiným způsobem. A zjistil jsem, že i mnoho inspektorů dobrou praxi nakonec ocení, když si za ní pracovníci opravdu stojí.
V některých organizacích se individuální plánování stále mění.. Neustále se něco přidává a vylepšuje. Samy o sobě mohou být jednotlivé nápady a vylepšení dobré. Ale postupem času individuální plánování začne být zbytečně složité. Viděl jsem plány, kde se stejné informace opakovaly dvakrát i třikrát a nikdo už ani přesně nevěděl proč. A pro pracovníky jsou stále změny únavné a přestávají se v nich orientovat.
Přihlaste se
na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů
Informace o všech kurzech naleznete ZDE.
Zjednodušujeme
individuální plánování
Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!
Dobrý den , pracuji 17 let v soc. službách PSS zájmová činnost,jsem i tudíž KP. IP zpracovávám písemnou formou v bodech po rozhovoru s uživatelem.Ten pak zpracuji do IP v PC cygnus 2. Když nelze se nic dozvědět od uživatele,tak od rodiny a důležitý moment je při uvodním šetření uživatele,které provádí sociální pracovnice ,která vyplní manuál ,který jsme si vypracovali ve spolupráci s ní,PSS a PSS zájmovou činností,jsou tam prvotní informace o uživateli,jak zdravotní,ale i rodinná anamnéza,atd.dost ulehčí nástup uživateli o potřebách,zájmech,zvycích,ale i sloužícímu personálu.