Jak být šťastný jako zebra

Zvířata netráví čas nekonečným přemýšlením o různých starostech, problémech a plánech do budoucna. Naplno prožívají, co se právě děje. A užívají si to. Jestli se chcete cítit spokojeněji a zažívat méně stresu, pojďte se inspirovat od našich čtyřnohých přátel.

Polovinu života jsme mimo

Na rozdíl od psů, koček nebo třeba zeber máme my lidé jednu velkou nevýhodu. Moc přemýšlíme. Mnohokrát za den něco děláme, ale myslíme přitom na něco úplně jiného. Jsme duchem mimo. Tímto fenoménem se zabývali harvardští psychologové Matt Killingsworth a Daniel Gilbert. Vytvořili jednoduchou aplikaci pro iPhone, pomocí které v průběhu dne v náhodných časech zjišťovali odpověď lidí na tři jednoduché otázky:

  1. Jak se právě teď cítíte?
  2. Co děláte?
  3. Myslíte na něco jiného, než co právě děláte?

Výzkumu se účastnilo více než 15 tis. lidí z celého světa. Výsledek byl překvapivý. Gilbert a Killingsworth zjistili, že 47% času lidé myslí na něco jiného, než co zrovna dělají. 47% času něco děláme, něco prožíváme, ale duchem jsme mimo. A při některých rutinních činnostech je to dokonce více než 70% času.

Nešťastná mysl

Lidská mysl je toulavá. Na tom se asi všichni shodneme. A možná vás napadá, že trocha toulání v myšlenkách nemusí být na škodu. Občas se trochu zasnít může být příjemné. Ale Gilbert a Killingsworth říkají jednu důležitou věc. Toulající se mysl je nešťastná mysl. A pro toto své tvrzení mají vědecké důkazy.

graf

Ve svém výzkumu zjistili, že kdykoliv něco děláme, ale myslíme při tom na něco jiného, cítíme se méně spokojeně. Naše spokojenost kupodivu o něco málo klesá, i když myslíme na něco příjemného. A naopak: když jsme plně soustředěni na to, co právě prožíváme, cítíme se spokojeněji.

A nejde jen o spokojenost. Jak dobře vědí špičkoví sportovci, rušivé myšlenky často brání podání opravdu špičkového výkonu. Všichni víme, že když se nesoustředíme a přeskakujeme od jedné věci k druhé, jsme méně produktivní.

Když jsme plně soustředěni na to, co právě prožíváme, cítíme se spokojeněji.

4 kroky ke spokojenosti

Neztrácet se v myšlenkách, ale naplno vnímat, co se právě děje. Právě tato schopnost je překvapivým klíčem ke spokojenosti. A tuto schopnost můžete cíleně posilovat a rozvíjet. K návratu do přítomnosti vám může pomoci například tato jednoduchá technika. Čtyři kroky, které vám zaberou možná minutu času.

  1. Několikrát v průběhu dne se na chvíli zastavte.
  2. Třikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Když máte čas, můžete i víckrát.
  3. Chvíli vnímejte, co se děje s vámi i okolo vás. Uvědomte si různé fyzické vjemy, tělesné pocity a emoce, které právě cítíte.
  4. A pak se vraťte k tomu, co děláte. A aspoň chvíli naplno vnímejte, co právě děláte. Všemi smysly.

Když budete tuto techniku dělat opakovaně a vytrvale, brzy zjistíte, že jste šťastní jako zebra. Alespoň chvílemi. A také zjistíte, že zažíváte méně stresu. Tak neváhejte a pusťte se do toho. A do komentářů můžete napsat své zkušenosti a zebří zážitky.

baner kopretina

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Otevřené kurzy

Sleva 30%

Praha, Brno, Ostrava

22. 10. 2019 | Základy leadershipu v sociálních službách | Praha | info zde

23. 10. 2019 | Práce s rizikem v sociálních službách | Praha | info zde

30. 10. 2019 | Základy leadershipu v sociálních službách | Brno | info zde

31. 10. 2019 | Práce s rizikem v sociálních službách | Brno | info zde

6. 11. 2019 | Základy leadershipu v sociálních službách | Ostrava | info zde

7. 11. 2019 | Práce s rizikem v sociálních službách | Ostrava | info zde

Těším se na vás!

Objednejte si nový e-book!

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Čeká vás 42 stran, které jsou nabité konkrétními postupy, technikami, zkušenostmi a příklady z praxe. Naučíte se vše potřebné, abyste dokázali plánovat dobře a s chutí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *