První krok k dobrému individuálnímu plánu

Pro spoustu lidí je prvním krokem při individuálním plánování hledání cíle. Pracovníci mají pocit, že individuální plánování znamená především najít nějaký cíl a popsat kroky k jeho naplnění. Začít plánování hledáním cíle ale většinou není ten nejlepší začátek.

Služba šitá na míru

Základní smysl individuálního plánování je, aby služba byla ušitá každému klientovi co nejvíce na míru. Aby spolupráce s klientem probíhala tak, jak klient potřebuje a jak si to přeje. V pobytových službách tato spolupráce často probíhá každý den, od rána až do večera, někdy i v noci. Individuální plán pomáhá, aby vše, co s klientem děláme, probíhalo způsobem, který klientovi co nejvíce vyhovuje. Tato část plánu se obvykle nazývá popis potřebné podpory nebo plán péče.

Kdo je váš klient?

Abychom mohli poskytovat službu klientovi na míru, musíme ho nejdříve poznat. Poznat ho ne jako klienta, ale jako člověka. Položte si otázku: „Kdo je člověk, kterého máme před sebou? Co je pro tohoto člověka důležité?“ Zeptejte se ho a zkuste se sami nejprve vžít do situace klienta. Podívat se na svět jeho očima. To je nejlepší začátek individuálního plánování. Odpověď posléze zaznamenejte do první části individuálního plánu, která se nazývá osobní profil.

Položte si otázku: „Kdo je člověk, kterého máme před sebou? Co je pro tohoto člověka důležité?“

Osobní profil

Dobře zpracovaný osobní profil je základem kvalitního individuálního plánu. Ukazuje vašeho klienta z lidské stránky. Shrnuje, co je pro něj opravdu důležité. Je odrazovým můstkem pro další plánování. A je také známkou toho, že klienta skutečně znáte a že se o něj do hloubky zajímáte. Osobní profil mívá zhruba tuto strukturu:

  • Co mám rád, co mi dělá radost, co je pro mě důležité, co potřebuji, abych se cítil spokojený, co mě baví, co mě zajímá, mé oblíbené aktivity, mí důležití lidé
  • Co nemám rád, co mě trápí, z čeho mám obavy, co mě rozčiluje, co může způsobit, že jsem nespokojený
  • Jaké jsou mé silné stránky a schopnosti
  • Jaké jsou mé touhy, přání, sny
  • Jak vypadá můj život teď (jak vypadá moje bydlení, práce, volný čas, vztahy, zdraví…)
  • Moje životní cesta (co jsem zažil, co mě ovlivnilo, co bylo v mém životě důležité, na co vzpomínám rád a na co nerad)

Nejlepší je, aby se sestavování osobního profilu účastnilo více pracovníků, kteří klienta dobře znají. Něco vám poví sám klient a vy k tomu můžete doplnit své postřehy a pozorování. Pokud klient verbálně nekomunikuje, je sestavení osobního profilu úkol pouze pro tým. Pomoci vám samozřejmě mohou například příbuzní klienta. I když se to možná na první pohled nezdá, dobře sestavený osobní profil vám velice usnadní další kroky plánování. K nim se vrátíme někdy příště.

Vzor formuláře pro osobní profil si stáhněte ZDE.

Máte s osobním profilem nějaké zkušenosti? Nebo je to pro vás novinka? O své zkušenosti se můžete podělit dole v komentářích. Díky!

kurzy

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Kurzy na klíč

Lednové termíny kurzů

nabízíme se slevou

až 3 000,- Kč!

Objednejte si akreditovaný kurz přímo do vaší organizace!

Přihlaste se

na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů

Zjednodušujeme

individuální plánování

Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů