Slepé uličky v individuálním plánování

Jak poznáme, že jsme se v individuálním plánování dostali do slepé uličky? Z plánování se stává formalita, je komplikované, nikoho moc nebaví a nepřináší žádný zvláštní užitek. Proč se to stává a jak z toho ven?

Zaostřeno na člověka

V individuálním plánování existuje přístup, kterému já osobně fandím a který se nazývá plánování zaměřené na člověka (Person Centered Planning). V mnoha zemích je tento přístup všeobecně rozšířený.

Plánování v tomto stylu pomáhá, abychom lépe poznali člověka (klienta), jeho situaci, potřeby a přání. Abychom poznali jeho vlastní představy o životě a pomohli mu je naplnit.

Plánování zaměřené na člověka nabízí různé postupy a techniky, které jsou často zábavné a kreativní. Fungují například i u lidí, kteří verbálně nekomunikují a do plánování se nezapojují. Tento způsob plánování přináší výsledky. Reálně a hmatatelně pomáhá zlepšit život klienta. A to je také důvod, proč plánování baví i zaměstnance. Vidí, že dělají něco, co má smysl.

Studena sprcha

Jsou zařízení, která se vydala tímto směrem. Ale pak přijde studená sprcha. Přichází kontrola s velkým K. Kontrola, která nejlépe ví, jak se má všechno dělat. A zaměstnanci se dost nepříjemným způsobem dovědí, že toho dělají spoustu špatně a v plánování musí postupovat úplně jinak. Tak to začnou dělat jinak. A přijde další kontrola, která má zase jiný názor a řekne, že to musí být ještě nějak jinak.

Slepá ulička

Jaký je výsledek? Hlavní osobou v plánování přestává být klient. Hlavní starostí se stává, jak potěšit příštího kontrolora či inspektora. Mizí plánování zaměřené na klienta a rodí se plánování zaměřené na formality. Jak mám správně vyplnit tuto kolonku? Jaká mám použít slova, aby to dobře znělo? Co na tento cíl řekne kontrola? Toto je slepá ulička. Tento styl plánování je ubíjející a neužitečný. Nebaví ani personál ani klienty. Je to čas ztracený nad papíry. A i kdyby jste se rozkrájeli, tak se stejně může stát, že od příští kontroly zase uslyšíte, že to děláte špatně.

Jak z toho ven

Můj návrh zní jednoduše. Plánujte tak, aby plánování bylo přínosné pro klienty i pro zaměstnance. Nastavte si plánování takovým způsobem, aby vám to dávalo smysl. A toho se pak držte. A připravte se na to, že některá kontrola vám plánování pochválí (ano, i to se stává) a některá ne. Tak to prostě je. A nemusíte se tím moc trápit. Když vás pochválí, je to příjemné. Když vás zkritizují, nic moc se neděje. Užitečné připomínky zapracujte, neužitečné necháte být. Kvůli připomínkám k individuálnímu plánování ještě nikdo nepřišel o práci nebo o dotaci. Všechno dobře dopadne. Hlavní je nenechat se zahnat do slepé uličky.

Jaké jsou vaše zkušenosti s plánováním? A s různými kontrolami? Napište svůj názor do komentářů. Díky!

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Přihlaste se

na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů

Informace o všech kurzech naleznete ZDE.

Zjednodušujeme

individuální plánování

Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!

Komentáře
  1. Lenka napsal:

    Dobrý den,

    řekla bych, že naše IP v zařízení je zaběhnuté a snad každý chápe jeho smysl. Najdou se zaměstnanci, jejichž IP s klientem je naprosto perfektní, osobité, týmové, respektující, vlastně dokonalé. Ale pak jsou zaměstnanci, kteří i rok na IP nesáhnou i přes urgence a apely. Tvrdí, že vše, co klient potřebuje, dělají každý den. A všichni pečující vědí, jak pečovat, tak proč to ještě zapisovat? Když klient nemá rodinu, už nezvládá číst, psát, udržet pozornost? Co v takové chvíli říci zaměstnanci, který má tyto argumenty, když nechci použít slova jako „formální, kontrola, povinnost,…“
    Díky za Vaše články a inspiraci v nich. Lenka

  2. Marie napsal:

    Podle mě úplná zbatečnost.Místo toho,abychom se klientům více věnovali,tak sedíme u papíru a pc a vymýšlíme zbytečnosti….Je mě klientů líto,protože nemáme na ně více času a oni jsou z toho smutní.Co si naplánujete s takovým klientem?Jeden vám řekne,že chce umřít,paní bez nohy vám řekne,že chce chodit….Myslím si,že by chtěli v klidu dožít a ne je trápit nějakým plánováním.Tato práce se starými lidmi mě moc baví,ale s plánováním jsem úplně znechucena.

    • Jiří Sobek napsal:

      Chápu vaše znechucení. Bohužel se často stává, že se z plánování stává neužitečná formalita a pracovníci jsou otráveni. Tudy cesta nevede. Jak to udělat, aby plánování bylo ve Vašem případě užitečné? Popište, co konkrétně každý z klientů potřebuje, aby mohl v klidu a spokojeně dožít. Každý člověk je jiný a ke spokojenosti potřebuje něco jiného. Položte si otázku: co ještě můžeme pro tohoto klienta udělat, aby se mu vedlo lépe? Tyto otázky si pokládejte v týmu, to je základ. Takto může vzniknout jednoduchý plán, který může pomoci reálně zlepšit život klienta. Ale chápu, že když vám dají do ruky kupu složitých formulářů a říkají tomu individuální plánování, tak na člověka padne beznaděj.

      • Pavlína napsal:

        Jaký plán, vždyť ty IP nikdo nečte, přijde mi to že to je jen vytváření práce pro jakési inspektory, kteří klienta neviděli ani z rychlíku. Hlavně, že je vše na papíře. Za chvíli to bude jako v nemocnicích, sestry píšou ošetřovatelské dokumentace a klienta ani nevidí. V papírech má polohování po 2hodinách a na zadku dekubit 4. stupně.

        • Jiří Sobek napsal:

          Naprosto souhlasím. Vytvářet plány, které nikdo nečte, je na nic a je to frustrující. Ve skutečnosti by plánování nemělo být ani tak o papírech, jako spíš o individuálním přístupu ke každému klientovi.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů