Pro mnoho pracovníků v sociálních službách jsou cíle v individuálním plánování noční můrou. V dnešním článku najdete pár užitečných otázek, které vám pomohou objevit užitečný a smysluplný cíl.
Hledání cíle není první krok individuálního plánování. Nejprve je dobré zajímat se o klienta jako o člověka. Zjistit, co má rád, co je pro něj důležité, jaké jsou jeho silné stránky apod. Tuto část plánu nazýváme osobní profil (viz minulý článek). Poté vyhodnotíme, jakou konkrétní pomoc a podporu potřebuje klient v jednotlivých oblastech života, jako je například hygiena, péče o domácnost, samostatný pohyb nebo komunikace.
A když máme toto všechno hotové, tak teprve nyní přichází ta správná chvíle, abychom si položili otázku: na co se společně s klientem v příštích týdnech či měsících zaměříme. A odpověď na tuto otázku pak můžeme napsat do kolonky cíl.
Většinou není dobré začínat otázkou: jaký máte cíl? Níže uvedené otázky by měly posloužit lépe.
O cílech pro určitého klienta můžete také diskutovat v týmu. Například u lidí, kteří nekomunikují, je to jedna z mála možností, jak stanovit užitečný cíl. Při diskusi v týmu vám mohou pomoci tyto otázky:
Zvláště poslední otázka je důležitá. Co můžeme pro tohoto člověka udělat, aby se mu lépe žilo? Když si tým pracovníků tuto otázku položí a poctivě hledá odpověď, často se vynoří důležité a užitečné nápady. A to i v případě klientů, kteří verbálně nekomunikují a u kterých měli pracovníci pocit, že žádný cíl stanovit nelze. Ale i v tomto případě je důležité zabývat se nejprve osobním profilem. Práce na osobním profilu pomáhá lépe se vcítit do situace klienta, do jeho prožívání, naladit se na stejnou vlnu. Pokud byste tuto fázi přeskočili, tak je pravděpodobné, že hledání cíle půjde dost ztuha a možná skončí neúspěšně.
Dobrý cíl je něco, co má pro klienta skutečný význam a přínos. Něco, co mu pomůže v každodenním životě. Něco, díky čemu bude jeho život příjemnější a spokojenější. Něco, co mu pomůže vyřešit určitý problém, být samostatnější a nezávislejší.
Díky za pozornost a do komentářů můžete napsat, jaké vy máte zkušenosti s hledáním cílů v individuálním plánování.
Přihlaste se na kurz
Akreditované kurzy online
9. 3. 2021 | Hranice ve vztahu ke klientovi sociální služby
18. 3. 2021 | Jak pomáhat a nevyhořet
23. - 24. 3. 2021 | Jak dobře individuálně plánovat
25. 3. 2021 | Práce s rizikem v sociálních službách
13. - 14. 4. 2021 | Základy leadershipu v sociálních službách
Chcete uspořádat akreditovaný online kurz přímo pro vaši organizaci za výhodných podmínek? Pokračujte ZDE.
Objednejte si e-book!
Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,
jak vytvořit kvalitní individuální plán.
Děkuji, stručné , výstižné pro nás pomůcka na nadcházející hodnocení a nacházení nových cílů.