20 otázek pro nalezení klientova cíle

Pro mnoho pracovníků v sociálních službách jsou cíle v individuálním plánování noční můrou. V dnešním článku najdete pár užitečných otázek, které vám pomohou objevit užitečný a smysluplný cíl.

Cíl až nakonec

Hledání cíle není první krok individuálního plánování. Nejprve je dobré zajímat se o klienta jako o člověka. Zjistit, co má rád, co je pro něj důležité, jaké jsou jeho silné stránky apod. Tuto část plánu nazýváme osobní profil (viz minulý článek). Poté vyhodnotíme, jakou konkrétní pomoc a podporu potřebuje klient v jednotlivých oblastech života, jako je například hygiena, péče o domácnost, samostatný pohyb nebo komunikace.

A když máme toto všechno hotové, tak teprve nyní přichází ta správná chvíle, abychom si položili otázku: na co se společně s klientem v příštích týdnech či měsících zaměříme. A odpověď na tuto otázku pak můžeme napsat do kolonky cíl.

Jaké otázky pomohou při rozhovoru s klientem

Většinou není dobré začínat otázkou: jaký máte cíl? Níže uvedené otázky by měly posloužit lépe.

  • Co od nás potřebujete? A co ještě?
  • S čím potřebujete pomoci?
  • Co si přejete? Máte nějaké přání?
  • Co potřebujete k tomu, abyste byl spokojený?
  • Co vám schází?
  • Trápí vás něco?
  • Co je teď pro vás důležité?
  • Co potřebujete vyřešit?
  • Co byste rád zvládal samostatněji?
  • Na co se nyní společně zaměříme?

Otázky pro tým

O cílech pro určitého klienta můžete také diskutovat v týmu. Například u lidí, kteří nekomunikují, je to jedna z mála možností, jak stanovit užitečný cíl. Při diskusi v týmu vám mohou pomoci tyto otázky:

  • Na co se s klientem chceme v dalších měsících společně zaměřit?
  • Co je teď důležité?
  • Jaký problém je nyní potřeba řešit?
  • Trápí klienta něco?
  • Má klient nějaké nenaplněné potřeby?
  • Má klient nějaké konkrétní přání?
  • Chce se klient něco naučit, v něčem se osamostatnit?
  • Co můžeme pro tohoto člověka udělat, aby se mu lépe žilo?

Zvláště poslední otázka je důležitá. Co můžeme pro tohoto člověka udělat, aby se mu lépe žilo? Když si tým pracovníků tuto otázku položí a poctivě hledá odpověď, často se vynoří důležité a užitečné nápady. A to i v případě klientů, kteří verbálně nekomunikují a u kterých měli pracovníci pocit, že žádný cíl stanovit nelze. Ale i v tomto případě je důležité zabývat se nejprve osobním profilem. Práce na osobním profilu pomáhá lépe se vcítit do situace klienta, do jeho prožívání, naladit se na stejnou vlnu. Pokud byste tuto fázi přeskočili, tak je pravděpodobné, že hledání cíle půjde dost ztuha a možná skončí neúspěšně.

Jak poznáte, že hledání cíle skončilo úspěšně

Dobrý cíl je něco, co má pro klienta skutečný význam a přínos. Něco, co mu pomůže v každodenním životě. Něco, díky čemu bude jeho život příjemnější a spokojenější. Něco, co mu pomůže vyřešit určitý problém, být samostatnější a nezávislejší.

Díky za pozornost a do komentářů můžete napsat, jaké vy máte zkušenosti s hledáním cílů v individuálním plánování.

baner kopretina

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Akreditované online kurzy

Objednejte si nový e-book!

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Čeká vás 42 stran, které jsou nabité konkrétními postupy, technikami, zkušenostmi a příklady z praxe. Naučíte se vše potřebné, abyste dokázali plánovat dobře a s chutí.

Komentáře
  1. Lenka Reichelová napsal:

    Děkuji, stručné , výstižné pro nás pomůcka na nadcházející hodnocení a nacházení nových cílů.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů