Na přelomu roku si lidé často dělají různé plány a dávají si smělá předsevzetí. Ať už jsou vaše cíle a přání jakékoliv, jedno předsevzetí by mělo být pro všechny pracovníky a pracovnice v sociálních službách společné: dobře pečovat nejenom o klienty, ale také sami o sebe.
V tomto článku najdete užitečné tipy, které vám pomohou prožít tento rok v co největší pohodě. Je toho spousta. Stačí ale, když si vyberete třeba jen jednu jedinou věc a té se budete držet.
1. Udělejte si čas jen pro sebe
Pro mnoho lidi v pomáhající profesi je těžké udělat si sami na sebe čas. Vždyť ostatní lidé toho od vás tolik potřebují! Klienti v práci, manžel nebo manželka, děti. Spousta lidí se snaží nejprve uspokojit potřeby lidí kolem sebe a říkají si, že sami na sebe si udělají čas potom.
Ale ono kýžené „potom“ většinou jaksi nepřichází. Pořád je tady spousta úkolů a povinností, které je potřeba splnit. Odkládání svých vlastních potřeb na potom je hluboko zakořeněný zlozvyk. Zkuste to v novém roce jinak.
Každý den si udělejte chvíli jen sami pro sebe. A každý týden si sami pro sebe rezervujte aspoň hodinu nebo i víc. Udělejte si čas na to, z čeho máte radost. Na nějakou činnost či aktivitu, která vás těší a uspokojuje. Nebo to může být čas věnovaný zdánlivě neproduktivnímu lenošení. Pokud jste stále v jednom kole, můžete být dobrý nápad chvíli nedělat nic.
Pokud máte tendenci své věci odkládat na potom, zkuste si čas pro sebe označit ve svém diáři. Tento jednoduchý trik mnoha lidem slouží jako prevence proti odkládání.
2. Dejte tělu, co potřebuje
Péče o sebe zahrnuje i péči o vlastní tělo. V pomáhající profesi se lidé často přetěžují, zapomínají odpočívat nebo jedí v poklusu. Zde je několik základních bodů, které pomohou vašemu tělu úspěšně zvládat pracovní zátěž:
3. Pečujte o své vztahy
Jeden z typických znaků vyhoření jsou skomírající osobní vztahy. Mnoho lidí v pomáhající profesi se nechá pohltit a vyčerpat problémy svých klientů a na vztahy s blízkými lidmi už jim nezbývá čas a energie. Jak tomu předejít?
Pravidelně si udělejte čas nejenom sami na sebe, ale i na své blízké. Rodina, děti, přátelé, sousedi… Dejte svým blízkým najevo, že jsou pro vás důležitější, než klienti v práci.
Udržujte své přátelské vztahy a navazujte nové. Hlídejte si, abyste měli dostatek přátel i mimo okruh kolegů z práce. A všímejte si také toho, jestli vám práce neslouží jako únik před problémy v osobních vztazích. Jak říká psycholog Wolfgang Schmidbauer, řešit problémy druhých lidí bývá obvykle snadnější a méně bolestivé, než řešit problémy vlastní.
4. Požádejte druhé o pomoc
V pomáhající profesi může člověk narazit na řadu paradoxů. Například spousta lidí, kteří ve své práci celý den pomáhají ostatním, není sama schopna požádat druhé o pomoc. Mají pocit, že by ostatní obtěžovali nebo že by to byl projev slabosti. Raději chtějí vše zvládnout vlastními silami. A to je velmi vyčerpávající.
Mezi dáváním a braním by měla být rovnováha. Je důležité pomoc poskytnout, ale také ji umět přijmout. Nesnažte se proto všechno zvládnout sami. Pokud je to potřeba, požádejte druhé o pomoc. Klidně řekněte, že je toho na vás moc. Dejte druhým šanci, aby vám pomohli. Často to udělají velice rádi.
5. Pěstujte pocit vděčnosti
Podle výzkumů psychologů jsou lidé, kteří často pociťují vděčnost, celkově zdravější, odolnější a šťastnější oproti těm, kteří s ničím nejsou spokojeni.
Někdy může mít člověk pocit, že má jen málo důvodů k vděčnosti. Pocit vděčnosti ale můžete velmi jednoduchým způsobem trénovat. Na konci každého dne si položte otázky:
Zkuste si odpovědi každý den zapsat do notýsku. Můžete mu říkat deník vděčnosti. Spousta lidí, kteří tuto techniku vyzkoušeli uvádí, že na jejich život měla nečekaně pozitivní vliv. Účinky této techniky navíc v rozsáhlém výzkumu ověřil psycholog Martin Seligman.
Nevěnujte příliš mnoho pozornosti negativním myšlenkám, které se týkají různých problémů, strachů a obav, toho, co bylo a co bude. Raději zaměřte svoji pozornost na to, co prožíváte právě teď a hledejte na tom to dobré. Zakotvení v přítomnosti pomáhá člověku zbavit se zbytečného stresu.
Pocit vděčnosti vám může pomoci i při práci s klienty. Ne vždy se vše daří, jak by si člověk představoval. Ne vždy se daří s klienty dosahovat velké cíle. Spíše pomáhá, když si člověk všímá i úplných drobností, které se podařily a je za ně vděčný.
Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál! Díky.
Přihlaste se
na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů
Informace o všech kurzech naleznete ZDE.
Zjednodušujeme
individuální plánování
Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!