Jak docílit, aby vaši zaměstnanci milovali kurzy a školení

Čím to je, že v některých organizacích přicházejí lidé na kurz či školení v dobré náladě a dokonce se i těší a jinde člověk po ránu potká otrávené obličeje a první otázka zní: Kdy to bude končit? Přiznám se, že když slyším tuto otázku, tak bych vraždil. Ale je to i výzva. Podaří se mi tyto lidi získat a vtáhnout do hry?

Výzvy mám sice rád, ale zdá se mi lepší pojmout vzdělávání tak, aby se ho lidé účastnili s chutí a rádi. Protože člověk se může něco nového naučit, jen když do toho má chuť. Jinak je to promarněný čas a peníze. A to je škoda. Protože dobrý kurz a dobré školení může být pro lidi skutečnou pomocí, přínosem, benefitem. Co se dá v tomto směru udělat?

1. Zjistěte, co vaši zaměstnanci opravdu chtějí

Lidé ocení, když mohou ovlivnit téma školení. Když někdo zjišťuje, co je zajímá a co by jim bylo k užitku. Nejlepší je, když si zaměstnanci mohou téma školení sami vybrat. Na takový kurz pak jdou mnohem raději. Ideální je, když má organizace dlouhodobější plán vzdělávání. Ale i ten by měl vznikat po poradě se zaměstnanci.

Někdy se stává, že téma školení vybere vedoucí nebo ředitel a s nikým se příliš neradí. Někdy ani účastníci nevědí, jaké je téma kurzu. Setkal jsem se i s tím, že téma zapomněl i vedoucí, který kurz objednával. Asi tušíte, že v této organizaci neměli zaměstnanci školení zrovna v lásce.

2. Udělejte zaměstnancům příjemný den

V některých organizacích dbají na to, aby školení bylo pro zaměstnance příjemným dnem. Užitečně stráveným časem, kdy lidé nemusí pracovat a mohou udělat něco sami pro sebe. Něco se naučit, v něčem se rozvíjet, přijít na jiné myšlenky.

K tomu je potřeba příjemné prostředí. Místo, kde se lidé mohou cítit dobře. Ideálně mimo pracoviště, kde na vás hned za dveřmi nečekají klienti. Možnost setkat se s kolegy v příjemném prostředí mimo práci zlepšuje i vztahy v týmu.

A důležité je také pohoštění. Ty dva chlebíčky nebo koláče, které pro své zaměstnance nachystáte, mají ohromný význam. Symbolizují zájem a péči. A to lidé ocení. Někdy i sami účastníci něco upečou. Také v tom se skrývá vzkaz: uděláme si to příjemné a hezké.

3. Respektujte čas a síly svých zaměstnanců

Samozřejmostí by mělo být, že školení probíhá v pracovní době. Opak naštěstí bývá výjimkou. Jak se asi cítí člověk, který ve svém volném čase musí přijít na kurz, jehož téma si navíc ani sám nevybral? Chápu jeho znechucení. Nebo člověk, který je po dvou nočních a místo spánku se snaží vypadat aspoň trochu příčetně a vydržet aspoň do oběda? A jaký zážitek si odnese člověk, který musí v průběhu dne pětkrát odběhnout a řešit ještě kupu jiných věcí?

4. Vyberte dobrého lektora

Další zdánlivá samozřejmost. Ale jak poznat dobrého lektora? Akreditace kurzu bohužel nemusí být zárukou kvality. Zřejmě nejlepší je vlastní dobrá předchozí zkušenost. Zeptejte se zaměstnanců, kdo se jim líbil. Ale může být fajn pozvat i někoho nového. V tom případě bych se řídil doporučením kolegů ze spřátelených organizací. Kdo se jim osvědčil? Dobrá příležitost jsou také různé konference. Líbil se vám některý řečník? Zkuste ho pozvat jako lektora k vám do zařízení.

Přeji vám, abyste zažili samé příjemné a vydařené kurzy. A pokud chcete, napište do komentářů, jaké jsou vaše vlastní – pozitivní i negativní – zkušenosti s různými kurzy a školeními.

baner kopretina

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Přihlaste se

na jeden z oblíbených akreditovaných kurzů

Zjednodušujeme

individuální plánování

Program Joplan vám přináší snadný způsob, jak vytvářet jednoduché, přehledné a kvalitní individuální plány. Ulehčete si práci ještě dnes!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů