Jak si v sociálních službách udržet radost z práce

Léto je skvělý čas, kdy si člověk může velmi dobře uvědomit, jak je spokojený se svou prací. Některé lidi práce v sociálních službách naplňuje. A jiní chodí do práce s menší či větší nechutí. Jak jste na tom vy?

Zkuste si udělat malý experiment. Sledujte své pocity na konci víkendu nebo dovolené. Cítíte při pomyšlení na návrat do práce nechuť a rozladění? Nebo jste rádi, že jste nabrali nové síly a těšíte se, až zase uvidíte své kolegy, kolegyně a klienty?

Pojďme se podívat na osm oblastí, které jsou pro spokojenost v práci klíčové. V každé oblasti najdete otázku, která vám pomůže uvědomit si, jak byste mohli svoji spokojenost v práci zvýšit.

Peníze

Začněme při zemi. Peníze obvykle nejsou hlavním důvodem, proč člověk pracuje v sociálních službách. A nejsou ani hlavním zdrojem spokojenosti v práci. Slušná výplata je ale určitým základem, aby se člověk mohl v práci cítit dobře. Pokud je mzda natolik nízká, že člověk neustále bojuje o přežití, tak to motivaci výrazně sráží dolů.

Výška výplaty je mimo jiné vyjádřením toho, jak se organizace o své zaměstnance stará. Jak si jich cení. Smrtící dvojkombinací je nízká výplata plus pocit, že vedoucím na podřízených příliš nezáleží. Pokud lidé naopak cítí ze strany vedení zájem a péči, jsou schopni smířit se i s nižší (ale stále ještě slušnou) mzdou.

Otázka pro vás: Jste v rámci možností spokojeni se svojí výplatou? Nebo je pro vás pohled na výplatní pásku frustrující?

Ocenění

Člověk potřebuje v práci zažívat ocenění: od svého vedoucího, od kolegů a kolegyň, od klientů. Když člověk dělá to nejlepší, co může a všichni kolem něj to berou jako úplnou samozřejmost, je to zabiják motivace. Ne všichni si potrpí na nějaké velké chválení. Každý ale potřebuje v práci alespoň občas zažít pocit úspěchu. Pocit, že se práce daří, že se něco povedlo. Pocit, že ostatní vidí moji snahu a že si mojí práce cení.

Otázka pro vás: Dávají vám ostatní zřetelně najevo, že oceňují vaši práci? Nebo slýcháte častěji kritiku a výtky?

Dobrý kolektiv

Fungující tým a dobré mezilidské vztahy jsou pro mnoho lidí důvodem, proč chodí do práce rádi. Mají pocit, že se mohou na ostatní spolehnout, že jim mohou věřit a v případě potřeby se o ně opřít. Výhodou je, že dobrá atmosféra na pracovišti se přenáší i na klienty a ti se v takovém zařízení cítí dobře. Dobrá zpráva zní, že i když váš tým není třeba úplně ideální, existuje mnoho způsobů, jak se dá atmosféra v týmu zlepšit (více viz zde).

Otázka pro vás: Vládne na vašem pracovišti dobrá atmosféra? Nebo to v týmu spíše skřípe?

Dobrý šéf

V čele dobrého týmu obvykle stojí dobrý šéf. Člověk, který má jasnou vizi a ví, kam se svým týmem směřuje. Je férový a umí nastavit zřetelné hranice. Víc chválí, než kritizuje. Umí uznat vlastní chybu. Naslouchá druhým a zajímá se o ně. Důvěřuje ostatním. V případě potřeby se za své podřízené umí postavit. Dobrý vedoucí dokáže vytvořit lidem podmínky, kdy podávají dobrý výkon a zároveň je práce baví a uspokojuje (viz zde).

Otázka pro vás: Máte šéfa, který má vaši důvěru a respekt? Nebo je to člověk, kterého posloucháte, jen protože musíte?

Samostatnost, odpovědnost, důvěra

Jen málokdo si přeje, aby ho šéf v práci kontroloval na každém kroku. Většinu lidí těší a motivuje, když cítí od vedoucího důvěru a když mají ve své práci určitou míru samostatnosti. Člověk v práci potřebuje mít pocit, že může ovlivňovat věci kolem sebe a že jeho názor někoho zajímá. Že může v práci uplatnit své nápady nebo svoji odbornost. Když lidé musí pouze vykonávat příkazy shora, jejichž smysl často ani nechápou, začnou časem cítit nespokojenost a frustraci.

Otázka pro vás: Myslíte si, že můžete věci na svém pracovišti nějak ovlivnit? Že váš názor má nějakou váhu? Nebo prostě musíte dělat, co se vám řekne?

Seberozvoj, profesní i osobní růst

Spousta lidí říká, že je práce baví, protože se díky ní mohou rozvíjet. Mohou v práci uplatnit své schopnosti a silné stránky. Učit se nové věci. Posouvat se v tom, co je baví a v čem jsou dobří. Pro hodně lidí je také v práci důležitá určitá pestrost a možnost zkoušet nové věci. Jen málokdo je v práci spokojený, když několik let dělá od rána do večera pořád to samé. Neměnná rutina bývá pro většinu lidí ubíjející.

Otázka pro vás: Máte pocit, že jste se za poslední dva tři roky v práci někam posunuli? Naučili jste se něco nového? Nebo děláte pořád to samé?

Nezapomínat na sebe

V sociálních službách pracuje mnoho obětavých lidí. Někdy ale takový člověk zapomíná sám na sebe a na své vlastní potřeby. Člověk víc vydává než přijímá a hrozí mu, že po čase vyhoří. Pokud má práce v sociálních službách člověku dlouhodobě přinášet radost, je nutné dobře pečovat nejenom o klienty, ale také sám o sebe. Udělat si čas na sebe, na odpočinek, na své koníčky, na své blízké (více zde).

Otázka pro vás: Chodíte obvykle do práce odpočatí? Nebo často bojujete s únavou a nedostatkem energie?

Smysluplnost a užitečnost

To nejdůležitější nakonec. Pokud má práce člověka opravdu bavit a naplňovat, musí cítit, že to, co dělá, má smysl. Že jeho práce přináší užitek. Sociální služby mají jednu velkou výhodu. Nabízejí lidem práci, která je bezesporu velmi smysluplná a užitečná.

Přesto se docela často stává, že se i v této profesi lidem smysl jejich práce postupně ztrácí. Aby se to nestalo, tak je nesmírně důležité si občas položit otázku: proč vlastně tuto práci dělám? V čem vidím její největší smysl a přínos? Lidé, kteří jsou v práci opravdu spokojení, obvykle mají na tyto otázky jasnou odpověď.

Líbil se vám tento článek? Tak ho sdílejte dál! Díky.

Jiří Sobek
Lektor, konzultant a nadšený pisatel článků.

Objednejte si nový e-book!

Nejstručnější a nejsrozumitelnější návod,

jak vytvořit kvalitní individuální plán.

Čeká vás 42 stran, které jsou nabité konkrétními postupy, technikami, zkušenostmi a příklady z praxe. Naučíte se vše potřebné, abyste dokázali plánovat dobře a s chutí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů